سرنوشت 337 هواپیمای دیگر ایران چه می‌شود؟ کار و تعاون

سرنوشت 337 هواپیمای دیگر ایران چه می‌شود؟

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - با وجود تمام شایعات بار دیگر کاخ سفید مجبور شد به اصول تصریح شده در توافق هسته‌ای میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان پایبند بماند و نسبت به تمدید حضور خود در این توافق حکم کند، اما با این وجود هنوز این ابهام بر سر جای خود باقی‌ است که آیا ترامپ قصد دارد یکی‌دیگر از تصمیمات دیوانه‌وار خود در عرصه سیاسی را در رابطه با برجام بگیرد یا خیر.

هرچند اتحادیه اروپا تاکنون بارها تاکید کرده که به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است و ایران نیز در تمام بررسی‌های انجام شده به توافق کاملا پایبند بوده، اما خروج آمریکا از این توافق می‌تواند مشکلاتی را در برخی از توافق‌های پسابرجامی و به خصوص صنعت هواپیمایی به وجود آورد.
با توجه به این‌که آمریکا در بسیاری از عرصه‌های هوایی جهان به فناوری‌های شبه انحصاری دسترسی دارد و پیش از این نیز اعلام کرده که فروش هر هواپیمایی به ایران که حداقل 10 درصد از تجهیزات آن به شرکت‌های آمریکایی مرتبط باشد نیاز به صدور مجوز جداگانه از سوی این دولت دارد، در صورت تغییر در رویکرد فعلی کاخ سفید توافق‌های ایران برای خرید هواپیما با اما و اگرهای جدیدی مواجه می‌شود.
ایرلاین‌های ایرانی در قراردادها و توافق‌های جداگانه تاکنون در رابطه با 348 فروند هواپیما با هواپیماسازان بزرگ مذاکره داشتند که از این رقم 260 فروند که مربوط به شرکت‌های "ایران ایر" و "آسمان" می‌شود به مرحله قرارداد نهایی رسیده و دیگر توافق‌ها نیاز به نهایی شدن در مراحل بعدی دارد.
از تمام قراردادهای امضا شده تاکنون 11 فروند هواپیمای جدید شامل سه فروند ایرباس و هشت فروند ATR وارد ایران شده و دیگر هواپیماها در صف انتظار هستند.
در چنین شرایطی با وجود آن‌که اوفک – وزارت خزانه‌داری آمریکا – مجوزهای لازم برای فروش هواپیما به ایران در قالب این قراردادها را اعلام کرده، اما تغییر رویکرد دولت آمریکا در پایبندی به برجام می‌تواند سرنوشت 337 هواپیمای باقی‌مانده ایران در صف خرید را نامعلوم کند.
هرچند مقام‌های ایرانی بارها اعلام کرده‌اند آمریکا توان خروج از برجام بدون پرداخت هزینه‌ای گزاف را ندارد و با صدور مجوزهای لازم قراردادهای فعلی برای طرفین لازم‌الاجرا هستند، اما تهدیدهای ترامپ شاید پای هواپیماسازانی که به ایران آمده‌اند را سست کند؛ از این‌رو باید دید که آیا می‌توان انتظار داشت که ایران در مجامع بین‌المللی نسبت به این تهدیدات واکنش نشان می‌دهد یا این‌که باید شاهد تغییراتی در برنامه‌ریزی برای آینده‌ ایرلاین‌های ایرانی بود.
انتهای پیام



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

اعلام شرایط فروش بلیت چارتری

برخورد با گران‌فروشی بلیت هواپیما در تعطیلات 22 بهمن

همکاری وزارت خارجه برای صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور های منطقه

پروژه‌های مسکن مهر قبل از تکمیل زیرساخت‌ها نباید تحویل شود

ژاپنی‌ها دو میلیون بشکه دیگر نفت از ایران خریدند

آغاز مذاکرات مزد 98 با محور کاهش شکاف دستمزد و سبد معیشت

"آیفون" و "آی‌پد" خود را آپدیت کنید!

حق مسکن 100 هزار تومانی کارگر بهتر از هیچ است

آغاز ماراتن مذاکرات دستمزد کارگران

12 درصد از شاغلان جوان اروپایی در معرض فقر هستند

با متخلفان ارائه بلیت چارتری خارج از چارچوب برخورد می‌شود

فرود اضطراری هواپیمایی که مسافران را منجمد کرد

افتتاح 28 هزار مسکن مهر در شهرهای جدید

مردم را از دسترسی به اخبار صحیح محروم نکنیم/ نجات کشور با ورود جوانان توانمند به عرصه مدیریت میسر است

آغاز مذاکرات دستمزد 98 از هفته آینده/مزد چگونه تعیین می‌شود؟

تغییر مدیرعامل ایران ایر صحت ندارد

جزئیات مصوبه جدید سختی کار آتش‌نشانان/ مصوبه شامل همه آتش‌نشانان می‌شود

لغو مجوز پروازهای ماهان از سوی آلمان غیر قابل توجیه است

ویدئو / امروز با فضای مجازی؛ تجمع بازنشستگان مقابل وزارت کار

وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و خبرگزاری ایرنا ، تفاهم نامه همکاری امضا کردند

فصل تجارت سایت خبری تحلیلی اقتصاد

آگهی ها

  • بانک سینا
  • بانک گردشگری
  • تعرفه آگهی های فصل تجارت
  • بانک سپه
  • بانک آینده
  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل تجارت
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • آگهی و تبلیغات در فصل تجارت