بلاتکلیفی در قیمت و عرضه خودرو متقاضیان را سردرگم کرده است
اعتراض به وضعیت تحویل خودروهای ثبت‌نامی روزنامه های اقتصادی

اعتراض به وضعیت تحویل خودروهای ثبت‌نامی

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - دنیای‌اقتصاد : بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد. فعالان بازار می‌گویند، به دلیل بلاتکلیفی در قیمت‌گذاری خودرو، این روزها مشتریان بیش از پیش سردرگم به نظر می‌رسند. به گفته آنها بی‌انگیزگی در دلالان و همچنین مشتریانی که برای کسب سود در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز موج می‌زند. این در حالی است که در هفته‌های گذشته، حضور این سرمایه‌های سرگردان و فعالیت دلالان سبب شده بود تا بازار روند افزایشی پیدا کند. در شرایطی که بازار خودرو برای سرمایه‌های سرگردان جذابیت گذشته را ندارد، بازهم شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

دست‌اندرکاران بازار این‌بار انگشت اتهام را به سوی شرکت‌های خودروساز نشانه می‌روند. آنها معتقدند در شرایطی که دلالان و همچنین مشتریانی که برای کسب سود در این بازار حضور پیدا کرده‌اند، به تدریج در حال خروج از بازار هستند، شرکت‌های خودروساز با عرضه قطره‌چکانی به بازار سبب می‌شوند که قیمت‌ها روند کاهشی پیدا نکند. البته خودروسازان از ابتدا دلیل این مساله را کمبود قطعه و زمینگیر شدن تولیدات خود در کف کارخانه عنوان کرده‌اند، مساله‌ای که با دیده تردید از سوی فعالان بازار به آن نگاه می‌شود. پایین نیامدن قیمت در بازار، سبب شده تا همچنان مصرف‌کنندگان واقعی حضور کمرنگی در بازار داشته باشند. تنها دلیلی که سبب حضور انگشت‌شمار مصرف‌کنندگان واقعی در بازار می‌شود، نیاز به خرید خودرو به دلیل شرایط خاص مصرف‌کنندگان است.
از طرف دیگر طی این هفته شاهد حضور اعتراضی برخی از مشتریانی هستیم که اقدام به پیش‌خرید خودروهای داخلی کرده بودند. دلیل اصلی این مساله را باید در سردرگمی شرکت‌های خودروساز در قبال خودروهای پیش‌فروش شده جست‌وجو کرد. عمده‌ترین این اعتراض‌ها مربوط به خودروهای خانواده رنو است. پیش‌تر شرکت سایپا اعلام کرده بود که از 48 هزار خودروی ثبت‌نامی، توانایی تحویل 12 هزار خودرو را تا پایان سال دارد و در ارتباط با 36 هزار خودروی پیش‌فروش شده دیگر، به دنبال راهکارهایی است تا حقوق ثبت‌نام‌کنندگان را تامین کند. راهکارهایی که همچنان از سوی این خودروساز رسانه‌ای نشده و همین بلاتکلیفی سبب سردرگمی ثبت‌نام‌کنندگان شده است.
روند صعودی قیمت محصولات داخلی
حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید 111 در حال‌حاضر 38میلیون و 500 هزار تومان است. قیمت این خودرو به نسبت هفته گذشته کاهش 500 هزار تومانی را تجربه کرده است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل 131 هم 34 میلیون تومان در بازار قیمت خورد. این محصول خانواده x100 به نسبت هفته گذشته تغییرقیمتی نداشته است. از بازار تیبای صندوقدار هم خبر می‌رسد این خودرو نیز مانند پراید 131 بدون تغییر به نسبت هفته گذشته در بازار با قیمت 41 میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. این در شرایطی است که تیبا 2 با رشد 500هزار تومانی با قیمت 44 میلیون تومان در بازار موجود است. ساینا نیز به تبعیت از خودروهای پراید 131 و تیبا صندوق‌دار تغییر قیمتی نداشته است و با همان قیمت هفته گذشته، یعنی 48 میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. کوییک فول آپشن بر خلاف ساینا راه پراید111 و تیبا 2 را طی کرده و رشد قیمت داشته است؛ این خودرو که اوایل آذرماه 69 میلیون تومان قیمت داشت، طی دو هفته‌ای که از آذرماه می‌گذرد چند رفت و برگشت قیمتی را تجربه کرد.
این خودرو در آخر هفته دوم آذرماه در قیمت 72 میلیون تومان ثابت ماند. در خانواده پژو، مدل 207 اتومات، در حال‌حاضر با رشد 3میلیون تومانی با قیمت 118 میلیون تومان است. همین خودرو با گیربکس معمولی یک میلیون رشد قیمت را تجربه کرد و با قیمت 90میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو 206 تیپ 2، طی هفته گذشته کاهش 500هزار تومانی را تجربه کرده و به قیمت 61میلیون تومان رسید. این در حالی است که تیپ 5 این خودرو بدون تغییر به نسبت هفته گذشته باقی‌مانده و در حال‌حاضر با قیمت 73 میلیون تومان از سوی فروشندگان در بازار عرضه می‌شود. همان‌طور که اشاره شد بلاتکلیفی خانواده رنو سبب اعتراض بسیاری از مشتریان شده است با این حال طی هفته جاری شاهد رشد 3 میلیون تومانی قیمت تندر اتومات در بازار بودیم.
ساندرو استپ‌وی اتومات نیز که در میان محصولات رنو پر طرفدار است، نوسان قیمتی زیادی را تجربه کرد. این خودرو که طی هفته گذشته رشد 5 میلیون تومانی را به نسبت هفته آخر آبان ماه تجربه و به قیمت 140میلیون تومان رسیده بود، در حال‌حاضر با افت یک میلیون تومانی با قیمت 139 میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار دارد. ساندرو استپ وی همچنان گران‌ترین محصول تولید داخل خانواده رنو محسوب می‌شود. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت 124میلیون در بازار موجود است. طبق یک قانون نانوشته فاصله قیمتی میان ساندرو استپ‌وی اتومات و ساندرو اتومات 15 میلیون تومان است. این فاصله قیمتی همواره در بازار حفظ شده است. بنابراین ساندرو اتومات بعد از مدل استپ‌وی این خودرو در جایگاه دوم به لحاظ قیمتی قرار دارد. تندر اتومات طی دوماه اخیر، در کانال خودروهای بالای 100 میلیون تومانی خود را تثبیت کرده بود. این هفته همان‌طور که اشاره شد با رشد 3میلیون تومانی، به قیمت 111 میلیون تومان رسید. بنابراین طی هفته‌ای که گذشت، این خودرو وارد کانال خودروهای با قیمت بیش از 110میلیون تومان شده است. تندر E2 در حال‌حاضر 89 میلیون تومان قیمت دارد که به نسبت هفته گذشته تغییری نداشته است. پارس‌تندر هم در مسیر تندر E2 قرار داشته و بدون تغییر باقی‌مانده است. در حال حاضر این خودرو با قیمت 90 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس طی مدت زمانی که از آذرماه سپری شده است، همواره در مدار صعود قرار داشته است.
این خودرو در هفته آخر آبان ماه، 98 میلیون تومان قیمت داشت. هفته اول آذر با رشد 5میلیون تومانی به قیمت 103 میلیون تومان رسید و این هفته با رشد 2 میلیونی به رقم 105 میلیون تومان رسیده است. بنابراین این خودرو طی دوهفته گذشته، 7 میلیون تومان رشد داشته است که برای خودرویی که از گیربکس معمولی بهره می‌برد، رشد قابل توجهی محسوب می‌شود. مدل معمولی این خودرو نیز 92 میلیون تومان قیمت خورده است. به گفته فعالان بازار، رانا بدون تغییر در حال‌حاضر 53میلیون تومان قابل خریداری است. سمند EF7 طی هفته‌ای که گذشت، رشد یک میلیون و 500 هزار تومانی را تجربه کرده و از قیمت 54میلیون و 500 هزار، به قیمت 56 میلیون تومان رسیده است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی کیا سراتو و پژو 2008، تغییر قیمتی به نسبت هفته گذشته مشاهده نشده است. سراتو در حال حاضر با قیمت 205 میلیون تومان در بازار موجود است. پژو 2008 هم با قیمت245 میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود.
افزایش قیمت برخی وارداتی‌ها
سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم؛ طی هفته گذشته قیمت برخی وارداتی‌ها در بازار روند صعودی را طی کرد. این در حالی است که نرخ ارز طی هفته‌ای که گذشت کاهشی بوده است. با این شرایط سوناتا هیبرید بدون تغییر قیمتی، 570 میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. در شرایطی که سوناتا هیبرید بدون تغییر بود، سانتافه افزایش 5 میلیون تومانی را تجربه کرده و طی هفته‌ای که گذشت، 545 میلیون تومان در بازار قیمت خورد. توسان و النترا در مسیر سوناتا هیبرید حرکت کردند و به ترتیب با قیمت 490 و 365 میلیون تومان در بازار موجود هستند. در خانواده کیا هم سورنتو به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. این خودرو در حال حاضر با قیمت 585میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. فروشندگان، اسپورتیج را به نسبت هفته گذشته 5 میلیون تومان گران‌تر و با قیمت 495 میلیون تومان عرضه کرده‌اند.
سراتو هم مانند سورنتو این هفته بازار بدون نوسانی را سپری کرد و بدون تغییر قیمتی، 375 میلیون تومان داد و ستد شد. اپتیما اما راه اسپورتیج را رفت و با رشد 5 میلیون تومانی هم‌اکنون 545 میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت خورده است. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV4 و کمری هیبرید نیز به ترتیب 690 و 545 میلیون تومان در بازار قیمت دارند. بنابراین هر دو محصول تویوتا بدون تغییر قیمتی بوده‌اند. لکسوس NX با همان قیمت هفته گذشته در بازار موجود است. این خودرو در حال حاضر یک میلیارد و 60 میلیون تومان قابل خریداری است. میتسوبیشی ASX و تالیسمان راه لکسوس را طی کردند و بدون تغییر قیمت این هفته را سپری کرده‌اند. میتسوبیشی ASX با قیمت 420میلیون تومان داد و ستد می‌شود. تالیسمان نیز با قیمت 630 میلیون تومان قابل خریداری است. نیسان جوک در این هفته افزایش قیمت 10 میلیون تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر 340 میلیون تومان در بازار قیمت خورده است.


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

فصل تجارت سایت خبری تحلیلی اقتصاد

آگهی ها

  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل تجارت
  • تعرفه آگهی های فصل تجارت
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • آگهی و تبلیغات در فصل تجارت
  • اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز