نقش سیاست‌های دولت چین در ایجاد بزرگترین شرکت‌های مخابراتی جهان صنعت و معدن

نقش سیاست‌های دولت چین در ایجاد بزرگترین شرکت‌های مخابراتی جهان

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - مرور سیاست­های توسعه صنعت تجهیزات مخابراتی در کشور چین نشان می­‌دهد، دولت این کشور نقش کلیدی در هر مرحله از توسعه‌ و بومی­‌سازی این صنعت داشته است.

مرور سیاست­های توسعه صنعت تجهیزات مخابراتی در کشور چین نشان می‌­دهد، دولت این کشور نقش کلیدی در هر مرحله از توسعه‌ و بومی‌­سازی این صنعت تا دستیابی به بزرگترین شرکت­های تجهیزات مخابراتی جهان داشته است، که اصلی­ترین راهبرد آن تمرکز بر حمایت و تقویت شرکت­های کاملا داخلی در چین بوده است.
واردکننده‌ای که به بزرگترین تولیدکننده تبدیل شد
بررسی سیاست‌های توسعه صنعتی در کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد ایجاد یک حوزه صنعتی توانمند در اغلب موارد نیازمند دخالت و سیاستگذاری دولت درتنظیم اهداف، استفاده از مشوق‌های مالی دولتی، قانوگذاری و تقویت تولیدکنندگان برای رقابت در بازارهای جهانی است. در این بین الگوی توسعه صنعت تجهیزات مخابراتی چین یکی از موفق‌ترین الگوهای سیاستگذاری و دخالت دولت جهت ساخت و حمایت از یک صنعت به‌شمار می‌آید، که به‌وسیله آن چین طی 4 دهه از یک کشور صرفا واردکننده، به بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی جهان تبدیل شد.
سیاست‌های دولت چین برای رسیدن به این جایگاه در چهار مرحله قابل دسته بندی است، این مراحل شامل: 1- واردات بدون محدودیت، 2- تاسیس شرکت­های مشترک با شرکای خارجی، 3- تمرکز بر راه­اندازی و تقویت تولیدکنندگان داخلی وابسته به دولت و 4- حمایت از تولیدکنندگان داخلی در بخش خصوصی بوده است.
جدول زیر به خوبی این روند را در حوزه بومی سازی سوئیچ­های دیجتال به عنوان اصلی­‌ترین تجهیز مخابراتی در دو دهه گذشته نشان می­‌دهد.
جدول1- سهم تولیدات هر بخش از کل سوئیچ­های نصب شده در کشور چین (Eric Hawit; 2007)

سال
واردات
شرکت‌های مشترک داخلی- خارجی
تولیدات داخلی
ظرفیت کل سوئیچ­های کشور (میلیون)
1990
71%
23%
< 5%
12.3
1992
57%
38%
6%
19.2
1994
51%
39%
11%
49.3
1996
16%
40%- 50%
25% - 30%
92.9
1998
نزدیک به 0%
46%
54%
138
2000
0%
57%
43%
178
2001
-
38%
62%
256
2003
-
30%
70%
351

1- آزادسازی واردات و کاهش تعرفه
در آغاز دهه 80 میلادی دولت چین به منظور گسترش زیرساخت­های ارتباطی این کشور و همچنین به دلیل فقدان توانمندی کافی در تولید تجهیزات مخابراتی، دو راهبرد را محور فعالیت‌های خود قرار داد. دولت چین در این دوره با هدف توسعه خدمات مخابراتی تعرفه­ واردات تجهیزات مربوطه را کاهش داد و به موازات آن با تاسیس نخستین شرکت‌های دولتی تلاش برای ساخت سوئیچ‌های دیجیتال بومی را آغاز کرد. در این مقطع هزینه تمام شده برای راه‌اندازی هر پورت سوئیچ دیجیتال با تجهیزات وارداتی نزدیک به 500 دلار بود، که با توجه به تعداد زیاد پورت‌های مورد نیاز برای توسعه شبکه و نرخ زیاد تبدیل دلار به یوآن، حجم زیادی از منابع ارزی چین را خارج می‌کرد.
2- حمایت از ایجاد شرکت‌های مشترک (Joint Venture)
در این مقطع دولت چین با هدف کاهش هزینه تمام شده تولید تجهیزات و انتقال فناری، سیاست حمایت از تاسیس کسب‌وکارهای مشترک چینی- خارجی (Joint Venture) را دنبال کرد. شرکت‌های دولتی چینی پس از دو دوره مذاکره سه ساله با دو شرکت زیمنس و آلکاتل توانستند دو شرکت مشترک چینی- خارجی تاسیس کنند. سرفصل‌های اصلی ‌این سیاست‌ شامل کنترل و مالکیت عمده طرف چینی در تمام جوینت ونچرها، ایجاد بازارهای تضمینی کوتاه مدت توسط دولت و ایجاد دو جوینت ونچر جداگانه با شرکت‌های به منظور ایجاد رقابت در بازار و افزایش بهره‌وری بود.
3- حمایت گسترده و هدفمند از شرکت‌های کاملا داخلی
سیاستگذاران صنعتی در چین به خوبی می‌دانستند که سیاست‌های حمایت از تاسیس کسب‌وکارهای مشترک باوجود پر کردن خلاء تولیدی در مواجهه با واردات پرهزینه، همواره با عدم تمایل طرف خارجی به انتقال فناوری و عدم تمایل شریک داخلی به استفاده از آموخته‌هایش برای رقابت با طرف خارجی همراه است.
به همین دلیل مرحله سوم سیاست‌های توسعه صنعت تجهیزات مخابراتی چین، با قطع حمایت­ و محدودسازی شرکت­های مشترک داخلی­- خارجی (Joint Venture) آغاز شد و با حمایت گسترده از تولیدکنندگان کاملا داخلی ادامه یافت. تولیدکنندگانی که در آن مقطع با استفاده از حمایت‌های دولتی از بخش تحقیق‌وتوسعه به توانمندی­های اولیه‌ در تولید نسل‌های پیشرفته‌تر تجهیزات مخابراتی رسیده بودند.
سرفصل­های‌ اصلی سیاست‌ اعمال شده این مقطع شامل موارد زیر بود:
1- تامین مالی بخشی از پروژه­ تحقیق‌وتوسعه سوئیچ­های پیشرفته در دانشگاه ارتش چین توسط شرکت‌های دولتی حاضر در جوینت ونچرها و سپس استفاده از دستاوردهای بومی به دلیل سهام مالکیتی طرف چینی
2- ادغام 8 شرکت‌ دولتی تولیدکننده سوئیچ‌های یکسان شامل 4 شرکت صنایع ارتباطات و پست، 3 شرکت وزارت صنعت الکترونیک و یک شرکت از ارتش
3- تخصیص چند ده میلیارد دلار خط اعتباری به شرکت­های داخلی به صورت اعتبار خریداران
4- حفظ شرکت‌های جوینت ونچر داخلی- خارجی به منظور حفظ رقابت در بازار
سیاست­های حمایتی چین از تولیدکنندگان داخلی در نهایت در یک بازه زمانی ده ساله منجر به تاسیس سه شرکت بزرگ کاملا داخلی در این کشور شد. این شرکت­ها در یک طیف شامل یک شرکت تمام دولتی به نام Great Dragon Group، یک شرکت با مالکیت دولتی و مدیریت خصوصی به نام ZTE و یک شرکت موفق کاملا خصوصی به نام Huawei شد.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخشنامه معافیت مالیات شرکت‌های تولید نرم‌افزار ابلاغ شد

جزئیات نامه‌نگاری تشکل‌های پوشاک با وزیر کشور

پیشنهاد افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در بودجه سال 98

سفر یک روزه وزیر صمت به استان اصفهان

بررسی مشکلات‌گمرکی صنایع درکارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید‌/ فرآیند ترخیص کالا تسهیل می شود

باید الگوهای موفق بخش خصوصی در فعال‌سازی معادن کوچک و واحدهای فرآوری در مقیاس کوچک را مدل‌سازی کنیم

دو راهکار تبادل مالی ایران با دنیا در شرایط تحریم

معاون صنایع وزیر صنعت: فرآیند ترخیص کالا تسهیل می شود

اروپا تعرفه واردات کالا از ایران را صفر کند

غول‌های خودروسازی خواستار پایان آشفتگی تجاری دولت ترامپ شدند

رئیس هیات مدیره سایپا به عنوان مدیر نمونه جهادی انتخاب شد

امضای تفاهم نامه مشارکت ایدرو برای اجرای یک طرح سرمایه‌گذاری صنعتی در استان گلستان

فرار مالیاتی 25 هزار میلیاردتومانی با کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای

واردات مواد اولیه و قطعات ضروری تولید بدون انتقال ارز ممکن شد

طراحی روش‌های نوین برای پوشش ریسک صادرکنندگان

SPV یعنی هیچ!/کونلون بررسی پرونده‌های 30اکتبر به بعد را متوقف کرد

مخالفت همتی با مصوبه خودرویی/واردات خودروبدون انتقال ارزممنوع

ثبت ٣٢٥٠٠ استاندارد در ایران/بازنگری استانداردها دستور کار سال98

مقیمی در نشست مشترک با تشکل های صنایع پایین دستی پتروشیمی تاکید کرد:

کونلون بررسی پرونده‌های 30اکتبر به بعد را متوقف کرد/SPV یعنی هیچ!

فصل تجارت سایت خبری تحلیلی اقتصاد

آگهی ها

  • بانک گردشگری
  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل تجارت
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • تعرفه آگهی های فصل تجارت
  • آگهی و تبلیغات در فصل تجارت