خودروهایی که علاقه‌ای به داشتن آن‌ها نخواهید داشت (3) خودرو

خودروهایی که علاقه‌ای به داشتن آن‌ها نخواهید داشت (3)

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - برترین ها - ترجمه از پلاد ناصری: وقتی از زیبایی و زشتی صحبت می کنیم، به خصوص در ارتباط با خودروهایی که تابحال تولید شده اند، احتمالا تصور می کنید که با بحثی سلیقه ای یا نسبی روبرو هستیم و ممکن است معیارهای تشخیصی که به کار برده باشیم کاملا شخصی باشد.
اما در این مطلب دنباله دار که بخش های اول و دوم آن را پیش تر مطالعه کرده اید، با قطعیت به شما ثابت می شود که برای انتخاب زشت ترین ماشین های تاریخ صنعت خودروسازی، کار سختی در پیش نداشته ایم. در واقع هر کسی با اندکی اطلاعات در زمینه طراحی خودرو می تواند نظرات ارائه شده در این مطلب را تایید کند. اما معرفی این خودروها و مروری بر بدترین تولیدات خودروسازان دنیا، خالی از لطف نبوده است.
18- اولدزموبیل F-85 واگن
خودروهایی که علاقه‌ای به داشتن آن‌ها نخواهید داشت (3)
ظاهر این ماشین به گونه ای طراحی شده است که جز برای نعش کش ها و برگزارکنندگان مراسم تدفین مناسب به نظر نمی رسد. اولدزموبیل که با معرفی خودروی کلاسیک 88 در اواخر دهه 50 میلادی پا به عرصه وجود گذاشت و شهرتی کسب کرد، با عرضه F-85 واگن در سال 1961 دهه جدید را آغاز نمود و با این خودروی نازیبا و بدشکل سال های موفقی را تجربه نکرد. اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم این خودرو آنقدرها هم از مدل های جدید شورولت ساب اوربان زشت تر نیست اما مشکل بزرگش این است که اتاق بیش از حد حجیم و بزرگی دارد و می تواند هشت انسان بالغ را در خودش جای دهد. همین اندازه بزرگ باعث ضعف در طراحی و تولید محصولی بدقواره شده است.
19- زونداپ ژانوس
خودروهایی که علاقه‌ای به داشتن آن‌ها نخواهید داشت (3)
ژانوس از جمله پروژه های شکست خورده در صنعت خودروسازی بوده است که عمر آن هم چندان طولانی نبوده است. شرکت زونداپ پس از سال ها فعالیت در زمینه تولید موتورسیکلت، تصمیم به طراحی و تولید خودروهای کوچک می گیرد. اما وقتی محصول جدید این شرکت، که مقر اصلی آن در نورنبرگ آلمان قرار دارد، محصول جدیدش را به بازار معرفی می کند، چندان با رفتار مهربانانه و استقبال زیادی از سوی مشتریان مواجه نمی شود.
طراحی این خودرو به اندازه ای بد و خجالت آور بوده است که مطمئنا به یک اندازه باعث شرمندگی راننده و مسافران این خودرو می شده است. در واقع صندلی های سرنشینان به گونه ای تعبیه شده بود که بایستی پشت به راننده می نشستند و از پنجره عقب خودرو، جاده را نظاره می کردند، و راننده هم با موتوری که تنها 15 اسب بخار توان داشت، ماشین را به جلو هدایت می کرد.
20- شورولت کاوالیر
خودروهایی که علاقه‌ای به داشتن آن‌ها نخواهید داشت (3)
شما هم وقتی به این ماشین نگاه می کنید، از خودتان می پرسید که چرا شیشه های آن به اندازه درب هایش بزرگ است؟ آیا خط بالای درب ها نباید کمی از گلگیرها بلندتر باشد؟ به نظر می رسد هر کدام از خط و خطوط بدنه این خودرو، به اندازه چند سانتی متر کوتاه تر یا بلندتر از حد معمول است. ظاهرا طراحان GM دچار خطاهای عجیب و غریبی در طراحی شورولت کاوالیرز مدل 1990 شده اند و تمام توازن و تقارن ها را به شکل حیرت آوری به هم زده اند. به این ترتیب با تولید این خودرو یکی از اشتباهات بزرگ و تاریخی را در صنعت خودروسازی رقم زده اند. هر چقدر هم که بخواهیم ایرادات طراحی این خودرو را نادیده بگیریم، و احساس خوشایندی را در هنگام رانندگی با آن تصور کنیم، باز هم قادر به چشم پوشی از ظاهر نامتناسب آن نخواهیم بود.
21- سوبارو جاستی
خودروهایی که علاقه‌ای به داشتن آن‌ها نخواهید داشت (3)
مشتریان آمریکایی علاقه زیادی به خرید خودروهای ارزان قیمت نشان می دهند. در سال 1989 با مبلغی در حدود 4000 دلار می توانستیم ماشین هایی همچون یوگو، فورد فستیوا، یا خودروی کوچکی همچون سوبارو جاستی را انتخاب و خریداری کنیم. مطمئنا مصرف پایین این خودرو، توان متوسط و قیمت پایین آن می توانست شما را ترغیب به خرید آن کند. اما قطعا ظاهر این ماشین جای هیچ حرفی ندارد. بنابراین هیجان خرید ماشینی ارزان قیمت مثل سوبارو جاستی، با شکل و شمایل ناخوشایندی که دارد به کلی می تواند محو و نابود شود.
22- هامر
خودروهایی که علاقه‌ای به داشتن آن‌ها نخواهید داشت (3)
اگر تصمیم دارید یک خودروی مناسب برای میدان های جنگ داشته باشید، پس حتما با جثه بزرگ و ظاهر زمخت هامر نباید مشکل داشته باشید. اما اگر هدفتان از خرید ماشین این است که فرزندتان را با آن به مدرسه برسانید و جلوی یک سوپرمارکت محلی توقف کنید و به خرید بپردازد، در این صورت هامر انتخاب بسیار بدی برای شما خواهد بود.
زمانی که در سال های ابتدایی 2000 میلادی، افراد مختلف با خودروی هامر روبرو می شدند، چهره ای شگفت زده به خود می گرفتند، اما شهرت این خودرو سال به سال دچار آسیب و پسرفت شد. اگرچه اکثر خودروهای زشت و نازیبا، گزینه دیگری برای جبران این ضعف خود در اختیار دارند، اما به نظر می رسد که هامر علیرغم اینکه ماشین قدرتمند و بزرگی است، اما حتی ایمنی کافی هم برای سرنشینانش فراهم نکرده است.
23- نیسان مورانو کراس کابریولت
خودروهایی که علاقه‌ای به داشتن آن‌ها نخواهید داشت (3)
شاید خیلی از اوقات از ماشین های جمع و جور و کوچک شده خوشتان بیاید، اما قطعا نیسان مورانو کراس کابریولت جزو این دسته قرار نخواهد گرفت. کاملا مشخص است که نیسان تصمیم داشته تا ببیند وقتی دو درب از یک خودروی کراس اوور را کم می کند و صندوق عقب آن را نیز کاهش می دهد، چه اتفاقی برایش رخ خواهد داد.
باید گفت برای این مورد، محصول نهایی تبدیل به یک خودروی بدشکل و نامتناسب شده است. باید با قطعیت بگوییم که بعضی تغییرات را به هیچ وجه نباید روی هر خودرویی امتحان کرد، حتی اگر به نیت نوآوری و تولید محصولی مبتکرانه دست به چنین تغییراتی بزنیم. نیسان مورانو کراس کابریولت با تمام ظاهر بد و ناخوشایندش 48000 دلار قیمت داشته است.
24- شورولت کاپریس واگن
خودروهایی که علاقه‌ای به داشتن آن‌ها نخواهید داشت (3)
حتما با دیدن این خودرو، حس دلسوزی نسبت به خودروسازان آمریکایی در دهه 90 میلادی به شما دست خواهد داد. به نظر می رسد در این دوره، کمپانی های آمریکایی با تعداد زیادی محصول ناموفق و ضعف در تولیداتشان مواجه شده بودند. چوی کاپریس واگن یکی از این خودروها است. قسمت پشت این ماشین به طرز عجیبی بزرگ تر از حد معمول ساخته شده است و شاید به سختی تصور کنید که خودرویی با 5.5 متر طول طراحی شده باشد و هیچ فکری به حال سختی و مشقتی که راننده در هنگام پارک کردن این ماشین با آن مواجه خواهد شد، نشده است.
25- اسمارت فورتو
خودروهایی که علاقه‌ای به داشتن آن‌ها نخواهید داشت (3)
در سال 2013 یکی از وبسایت های فعال در زمینه بازار خودرو در ایالات متحده آمریکا، نظرسنجی جامعی برگزار کرد و در آن از شرکت کنندگان سوال کرده بود که به نظرتان بدترین خودروی موجود در بازار چیست؟ اسمارت فورتو با اختلاف زیادی در این نظرسنجی رتبه اول را کسب کرده بود (البته نیسان کیوب هم رتبه دوم را در این نظرسنجی به دست آورد). بسیاری از افرادی که به اسمارت فورتو رای داده بودند، اعتقاد داشتند که وقتی با این خودرو رانندگی می کنند، احساس سوار شدن بر یک اتومبیل به آنها دست نمی دهد. در واقع چنین نظری از سوی کاربران، جای هیچ بحثی باقی نمی گذارد، به خصوص اگر متوجه شوید که این وسیله نقلیه 15000 دلار هم قیمت داشته است. احتمالا تجربه ای که با خودروهای یوگو داشته ایم، با اسمارت فورتو زنده شده است.


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

گزارش تصویری بازدید مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا

رئیس هیات مدیره گروه سایپا در بازدید از نمایشگاه قطعات و مجموعه های خودرو تهران: قطعه سازان، یاران استراتژیک گروه سایپا هستند

جذاب‌ترین سبک‌های طراحی درب خودرو‌ها

هم اندیشی معاونین و مدیران منابع انسانی گروه خودروسازی سایپا

گزارش تصویری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران

حضور متفاوت شرکت خدمات فنی رنا در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات تهران

کلکسیون خودرو‌های لوکس «لیدی گاگا»

مدیرعامل گروه سایپا در بازدید از نمایشگاه قطعات و مجموعه های خودرو تهران: هیچ خودروسازی در دنیا یافت نمی شود که تمامی قطعات خودرو را خودش تولید کند

اطلاعیه مهم گروه سایپا: جایگزینی خودروهای خانواده رنو با گروه ایکس 100 و ایکس 200 کاملا اختیاری است

٧ میلیاردر برتر جهان چه خودرو‌هایی سوار می‌شوند؟

حضور آپکو در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو

حضور گروه سایپا در نمایشگاه بین المللی قطعات و مجموعه های خودرو تهران

نمایش سیستمی (ماژولار) قطعات خودرو

نیسان بهتر است یا تویوتا؟

عجیب‌ترین قوانین رانندگی در کشور‌های مختلف

رولزرویس فانتوم جدید با تیون خارق‌العاده منصوری

کدام خودروی چینی بهتر است؟ جک J4 یا فاو بسترن B30؟

آیا راندن خودرو با چراغ ABS روشن ایمن است؟

کدام دست دوم را بخریم؟ سیتروئن زانتیا یا هیوندای آوانته؟

کیا بهتر است یا هیوندای؟

فصل تجارت سایت خبری تحلیلی اقتصاد

آگهی ها

  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل تجارت
  • تعرفه آگهی های فصل تجارت
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • آگهی و تبلیغات در فصل تجارت
  • اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز