نقاط اشتراک (POP)، نقاط افتراق (POD) تبلیغات

نقاط اشتراک (POP)، نقاط افتراق (POD)

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - ماهیت رقابت و چارچوب رقابتی مناسب برای جایگاه سازی، گام بعدی طراحی و تدوین جایگاه برند است. تعریف جایگاه مناسب نیازمند تدوین و تثبیت تداعیات ذهنی مصرف کننده از نقاط تمایز (افتراق) و نقاط اشتراک با سایر برندها است.
اگرچه هر مشتری می تواند تداعیات بی شماری از یک برند در ذهن داشته باشد، چنان کهبر اساس مدل CBBE/Customer Based Brand Equity تمامی این تداعیات ذهنی را به دو دسته کارکردی (مرتبط با عملکرد) و انتزاعی (مرتبط با تصویر ذهنی مشتری) تقسیم می کنیم. انتخاب برند توسط مشتریان اغلب به تداعیات ذهنی آنها از تمایزات ادراک شده بستگی دارد.
تداعیات ذهنی از نقاط افتراق (تمایز)
نقاط افتراق (POD/Point Of Difference) عبارتند از ویژگی ها یا مزایایی که مصرف کنندگان در ذهن خود با برند آمیخته می کنند و بر اساس تداعیات ذهنی مثبت خود از آنها به این باور می رسند که این برند از رقبا برتر است.
تداعیات ذهنی از نقاط اشتراک
تداعیات ذهنی از نقاط اشتراک (POP/Point Of Presence) برخلاف نقاط افتراق لزوما منحصر به یک برند نیستند، بلکه در میان برندهای مختلف مشترک هستند. نقاط اشتراک دو دسته هستند: در سطح رده محصول و در سطح بازار رقابت. نقاط اشتراک در سطح رده محصول، نمایانگر شرایط لازم (و نه لزوما کافی) برای انتخاب برند هستند. این نقاط در سطح ویژگی های عمومی محصول تعریف می شوند و اغلب در زمره مزایای مورد انتظار از محصول به شمار می آیند.
مشتریان به استفاده از خدمات بانک بدون در نظر گرفتن ارائه خدمات پرداخت و دریافت پول نمی اندیشند و هر مشتری از بانک انتظار دارد که ایمنی نقدینگی وی را تضمین کند، چک مسافرتی در اختیارش قرار دهد، از ساعات کاری مناسبی برخوردار باشد و دستگاه های خودپرداز در اختیار داشته باشد. ویژگی های اشتراک در رده محصول یا خدمت ممکن است با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی، حقوقی، تغییر در روندهای مشتریان یا سایر عوامل تغییر یابد.
اما این ویژگی ها و مزایا در زمره بایدها برای حضور در بازی کسب وکار به شمار می آیند. نقاط اشتراک رقابتی آن دسته از تداعیات ذهنی هستند که برای خنثی کردن نقاط افتراق رقبا طراحی شده اند. به بیان دیگر اگر برندی در این شاخص ها در سطح «نقطه سربه سر» فعالیت کند (درحالی که رقبا در تلاش باشند به مزیت دیگری در سایر ویژگی ها دست یابند) می تواند از جایگاه رقابتی برتر و غیرقابل انکاری برخوردار شود.
نکات راهنما برای جایگاه سازی برند
مفاهیمی نظیر نقاط افتراق و نقاط اشتراک می توانند به عنوان ابزارهای ارزشمندی برای هدایت جایگاه سازی استراتژیک برند مورد استفاده قرار گیرند. دو نکته کلیدی در تعریف جایگاه رقابتی برای برند عبارتند از:
1- تعریف چارچوب رقابتی
2- انتخاب و تثبیت نقاط اشتراک و نقاط افتراق
جایگاه سازی برند و برنامه های بازاریابی
تحقیقات کاوشی برند باید بتواند ساختار دانش فعلی مشتریان را در زمینه عناصر اصلی برند (و عناصر اصلی برند رقبا) روشن سازد و میزان آگاهی و تصویر ذهنی مشتریان از برند را معرفی و نقاط اشتراک و افتراق برند را مشخص کند. تغییر تصویر ذهنی فعلی برند و رسیدن به تصویر ذهنی مطلوب به معنی افزودن تداعیات جدید، تقویت برخی تداعیات فعلی و یا کم رنگ ساختن و حذف تداعیات نامطلوب از ذهن مصرف کنندگان است. به اعتقاد John Roberts (یکی از متخصصان و محققان پیشرو در بحث بازاریابی کشور استرالیا) چالش پیش روی بازاریابان در دستیابی به جایگاه ایده آل برند؛ ایجاد همخوانی و تناسب میان دانسته ها و باورهای فعلی مشتریان از برند، ارزش برند در نگاه مشتریان، گفته های سازمان در مورد برند و آینده مطلوب برند از دیدگاه سازمان است.
در طراحی فرآیندهای جایگاه سازی برند، باید مدیران ارشد سازمان به همراه مدیران منابع انسانی، مدیران تولید، مدیران تحقیقات بازاریابی و همچنین تعدادی از شرکای خارجی سازمان در امر بازاریابی (نظیر نمایندگان آژانس های تبلیغاتی ) حضور داشته باشند. زمانی که بازاریابان با بهره گیری از ممیزی برندها، درک عمیقی از ساختار دانش برند سازمان در نزد مشتریان هدف خود به دست آوردند و حرکت خود را در مسیر جایگاه سازی آغاز کردند نیازمند اجرای برنامه های تحقیقاتی تکمیلی با هدف ارزیابی تاکتیک های جایگاه سازی و دستیابی به جایگاه مطلوب خود در کوتاه ترین زمان ممکن هستند.
منبع: brandabout

ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بهترین ویژگی های جدید جیمیل برای کسب وکار

9 راهکار برای افزایش تأثیرگذاری تبلیغات چاپی

چرا شرکت های B2B در قیمت گذاری های خود ناموفق عمل می کنند

با رعایت 4 نکته نرخ کلیک در وب سایت خود را افزایش دهید

10 شیوه بازاریابی محتوایی / رونق کسب و کار با بازاریابی محتوا

3 معیار حیاتی که باید هنگام تبلیغات در عصر کنونی به آنها توجه کنید / تبلیغات در سال 2018

راه هایی برای متمایز کردن برند از رقبا

چگونه در اینستاگرام مخاطب بیشتری به دست آوریم

وقتی برندهای بزرگ هم در حوزه تبلیغات ناامید کننده ظاهر می شوند / 6 رسوایی تبلیغاتی که می توان از آنها درس گرفت

4 مولفه یک برند شخصی موفق

7 روش برای خلق تبلیغات بازرگانی موثر

مراسم پخش زنده / ابزار مهم برندسازی

نوآوری در محصول یا استراتژی بازاریابی: اولویت با کدام است / نوآوری کنید یا بمیرید

برندینگ در مقابل مارکتینگ / در جست وجوی تفاوت ها

8 راهی که شما را در امر فروش، متخصص جلوه می دهند

وقتی باید تبلیغ مان را نجات دهیم / 6 راهکار برای نجات تبلیغات و جلوگیری از کلیشه ای شدن آنها

تبلیغات نه تنها هنر، بلکه یک علم است

6 شکست بازاریابی در شبکه های اجتماعی و درس هایی که از آنها خواهید گرفت

نخستین گام پنهان مذاکره چیست / حس شوخ طبعی خود را از دست ندهید

بررسی شیوه های موفقیت در بزرگ ترین فروشگاه آنلاین دنیا / برندسازی موفق در آمازون

10 عادت ساده صبحگاهی در افراد موفق (اینفوگرافی)

در 5 موقعیت هرگز ایمیل ارسال نکنید

رشد و توسعه کسب وکار با جذب مشتری وفادار

3 راهکار برای ساخت برندی پایدار

بازاریابی محتوایی چیست؟

کسب سود بیشتر بدون هزینه اضافه / افزایش فروش با استفاده از 4 ابزار رایگان تجارت آنلاین

الهام بخش ترین تبلیغات تمام دوران / 8 کمپین که دنیای تبلیغات را تغییر دادند

از مشتری بالقوه تا مشتری نهایی در 30 ثانیه

هرآنچه باید در مورد بازاریابی ویدئویی بدانیم

استفاده از فوریت برای افزایش فروش

چگونه از جام جهانی 2018 در راستای انجام کارهای تبلیغاتی خود استفاده کنیم

توقف بی جا موجب کسب است

اپل شانس خود را در حوزه تبلیغات محک می زند

راه هایی برای هدف قرار دادن هرچه بهتر مشتری

6 راهکار برای انجام ماموریت غیرممکن / چگونه بدون مدرک تبلیغاتی یک آگهی موفق خلق کنیم؟

فصل تجارت سایت خبری تحلیلی اقتصاد

آگهی ها

  • کانال رسمی سایت فصل تجارت
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • آگهی و تبلیغات در فصل تجارت
  • معرفی کسب و کار و تبلیغ محصولات
  • تعرفه آگهی های فصل تجارت