آخوندی: بندر چابهار `دروازه اتصال ملت ها` است راه و شهرسازی

آخوندی: بندر چابهار `دروازه اتصال ملت ها` است

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان بندر چابهار ایران را به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک آن `دروازه اتصال ملت ها` نامید.

به گزارش فصل تجارت به نقل از ایرنا، آخوندی روز چهارشنبه در سخنانی در سمینار بررسی راهکارهای ارتقای بازاریابی برای بندر چابهار در دهلی نو با اشاره به همکاری میان کشورها گفت: ایران، هند، افغانستان و تمام کشورهای دیگر که علاقه مند به پروژه بندر چابهار هستند باید برای عملیاتی شدن این پروژه با یکدیگر همکاری کنند.
وی افزود: ایران و هند در همکاری خود به سه راهرو اصلی، از جمله کریدور بین المللی شمال-جنوب (INSC) که از هند و ایران عبور کرده و به روسیه می رسد تمرکز کرده اند. اما ما در کنار کریدور بین المللی شمال - جنوب یک کریدور جدید هم معرفی کرده ایم که به سمت غرب و اروپا می رود در حالیکه سومین کریدور ترانزیتی نیز از ایران به سوی شرق رفته و از افغانستان و کشورهای آسیای میانه عبور می کند و به چین می رسد.
آخوندی در خصوص سهم ایران در تکمیل پروژه های ترانزیتی خود گفت: خط آهن آستارا که ایران و آذربایجان را از طریق شمال ایران به یکدیگر متصل می کند تکمیل شده و هفته آینده افتتاح خواهد شد. همچنین ، یک خط راه آهن دیگر از قزوین به رشت در شمال غربی کشور در سه ماهه آینده تکمیل خواهد شد که تا آستارا ادامه خواهد یافت. بنابراین ما یک دسترسی دوطرفه از بنادر خود به غرب و روسیه خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: این پروژه بسیار اهمیت دارد زیرا جنوب آسیا را از طریق ریل آهن به روسیه متصل می کند.
آخوندی با اشاره به تلاش های مشترک برای پیشبرد پروژه های راه آهن و حمل و نقل، سال 2018 را نقطه عطفی در تاریخ همکاری های ایران و هند خواند که آن را از بقیه ادوار متمایز خواهد کرد.
وی گفت با توجه به رشد سریع ایران، حمل و نقل در بخش های جاده و راه آهن بسیار سرعت یافته است اما نکته مهم در حال حاضر این است که چگونه این کریدور تجاری شود.
وزیر راه و شهر سازی ایران با اشاره به نقش مهم بخش های خصوصی ایران و هند در بازاریابی برای بندر چابهار، گفت: مردم هر دو کشور نیز باید برای تجاری سازی و بازاریابی بندر چابهار قدم پیش بگذارند. بخش خصوصی هند نیز باید بر روی ظرفیت گسترده موجود برای همکاری در بخش حمل و نقل دریایی و هوایی ایران تمرکز کند.
وی برای ترغیب همکاری ها میان هند و ایران در بخش های دیگر از جمله انرژی گفت: هند برای استفاده از گاز ایران می تواند یک شرکت مشترک را در ایران احداث کند. دو کشور همچنین می توانند مراکز لجستیکی را در چابهار به منظور کاهش هزینه ها ایجاد کنند. به عنوان مثال تاسیس کارخانه های تولید کود اوره و کود فسفات در ایران که هند به توسعه آن علاقه مند است، می تواند هزینه نهایی تولید این محصولات را کاهش دهد. ما می توانیم این کار را به دو صورت انجام دهیم، یک راه این است که دولت هند از ایران گاز بخرد و تمام مراحل دیگر را در کشور خود تکمیل کند. راه دیگر این است که یک شرکت را در منطقه آزاد یا هر نقطه دیگری از ایران ایجاد کنیم تا هند بتواند بخشی از ارزش افزوده مورد نظر خود را در ایران بدست آورد. بنابراین ما باید بر زنجیره لجستیک نیز تمرکز کنیم.
آخوندی تأکید کرد: ما چابهار را 'دروازه اتصال ملت ها ' نامگذاری کرده ایم. هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی به پیشرفت دست یابد. ما آماده هستیم تا تمام روابط با هند را در سطوح مختلف از جمله سیاسی تا فرهنگی را ارتقاء دهیم.
آخوندی صبح چهارشنبه در راس هیاتی متشکل از معاونان و فعالان بخش خصوصی برای ارتقای همکاری های دوجانبه در حوزه حمل و نقل و در راس آن ایجاد تحول در بازاریابی بندر چابهار وارد دهلی نو شد.
بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری کنترل دو لنگرگاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.
چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.
این بندر پس از بهره برداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.
بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و مستقل مشترک المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد.
جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت های دولت است و به همین دلیل ترانزیت محموله 100 هزار تنی کالای کشور هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستاست.
توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
در حال حاضر هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از 1.1 میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می کند. اولین محموله 15 هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد.
این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

صدور2900پروانه ساختمانی در پایتخت/ساخت21هزار واحد مسکونی

صدور موافقت‌نامه راه‌آهن رشت-آستارا‌/‌اجرای پروژه از ابتدای 98

شعله‌ور شدن تجهیزات نگهداری خطوط ریلی در راه‌آهن زاگرس

روند انصراف سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم شدت گرفت

تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی به 55 میلیون تن رسید/صادرات غیرنفتی از مرز 25 میلیون تن گذشت

افزایش آلودگی هوا در کلان‌شهرها/ یخبندان در 26 استان

خروج 12 واگن قطار باری بافق -بندرعباس/حادثه تلفات جانی نداشت

10 درصد نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها در حال اصلاح است

توسعه شبکه ریلی متوازن است

واکنش منفی اوراق تسهیلات مسکن به لغو افزایش وام/ریزش 4هزار تومانی

خروج 12 واگن قطار باری بافق -بندرعباس/حادثه تلفات جانی ندارد

صنعت بانکرینگ قربانی سهل‌انگاری/سالی 10میلیارد دلار از کف می‌رود

امکان افزایش وام مسکن زوجین تا 300 میلیون تومان وجود دارد

تعدادی واگن باری از ریل در راه آهن هرمزگان خارج شد

افزایش تردد در جاده‌ها/انسداد 8 محور به دلیل نبود ایمنی

امکان افزایش وام مسکن زوجین تا 300 میلیون تومان

جابجایی کالا در بندر شهید رجایی از 55 میلیون تن گذشت

نبود اتصال مراکز بار به راه‌آهن از موانع‌ توسعه ریلی/ بخش اعظم بودجه دولت مصرفی است

بار تأمین مالی ساخت 400 هزار واحد مسکونی بر دوش بانک عامل مسکن

خروج 12 واگن باری از ریل در راه‌‌آهن هرمزگان

فصل تجارت سایت خبری تحلیلی اقتصاد

آگهی ها

  • بانک سینا
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • بانک گردشگری
  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل تجارت
  • آگهی و تبلیغات در فصل تجارت
  • تعرفه آگهی های فصل تجارت
  • بانک آینده