نگاهی به اقتصاد چای در ایران و جهان اقتصاد مقاومتی

نگاهی به اقتصاد چای در ایران و جهان

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - در حال حاضر سالانه در حدود 38 میلیارد دلار سهم تجارت چای در جهان است و حدود 50 کشور به کشت چای می پردازند و تقربیا بیش از 3 میلیارد نفر در بیش از 160 کشور جهان به نوشیدن چای عادت دارند .
چکیده مقاله:
    75 درصد تولید و 60 درصد صادرات چای دنیا در اختیار 4 کشور
    بیش از 3 میلیارد نفر در جهان عادت به نوشیدن چای دارند
    بیش از 160 کشور جهان واردکننده چای هستند
    تجارت 38 میلیارد دلاری چای در جهان
    گردش 3 هزار میلیارد تومانی صنعت چای در ایران
    موقعیت استثنایی ایران برای ایجاد پایگاه صادرات چای به کشورهای عمده مصرف کننده
    اشتغال نیم میلیون نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت چای ایران
چای یک کالای استراتژیک و از اقلام مصرفی تمام اقشار جامعه است. چای پرمصرف ترین نوشیدنی پس از آب در جهان و یکی از با اهمیت ترین محصولات نقدینه آفرین در بخش کشاورزی است. چای همواره در سبد پذیرایی خانوارهای ایرانی دارای جایگاه ویژه ­ای بوده ­است و با توجه به گردش مالی 2  تا 3 هزار میلیارد توماتی این صنعت در کشور می­ توان گفت توجه نکردن به این محصول می ­تواند آسیب ­های جدی به بخش کشاورزی و معیشت کشاورزان، از بین رفتن فرصت­های ایجاد اشتغال و شغل­ های پایدار در بخش تولید، فرآوری، صنایع بسته بندی و فروش بوجود آورد ضمن آنکه در پی بی توجه ­ای و عدم حمایت دولت و اتخاذ سیاست های اصولی که مغایر با اصل 44 قانون اساسی ( کاهش تصدی گری دولت در بخش اقتصاد ملی ) علاوه بر کاهش تولید، افزایش نرخ بیکاری در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی جانبی و بخش خدمات ، افزایش واردات و قاچاق را نیز به همراه خواهد داشت.
در حال حاضر سالانه در حدود 38 میلیارد دلار سهم تجارت چای در جهان است و حدود 50 کشور و مناطق در جهان به کشت چای می پردازند و تقربیا بیش از 3 میلیارد نفر در بیش از 160 کشور جهان به نوشیدن چای عادت دارند که روسیه به تنهایی 10 درصد از سهم مصرف چای در جهان را بخود اختصاص داده اند و با توجه به عادت و فرهنگ چای در کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، کشورهای مشترک المنافع، کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران، کشورمان را با توجه به وجود مناطق ویژه آزاد اقتصادی در نقاط مختلف کشور و دسترسی سریع تر و آسان تر به بازارهای کشورهای همجوار می­تواند به یک هاب منطقه ای برای فرآوری و صادرات چای تبدیل کند.
برهمین اساس گروه اقتصاد مدیریت پژوهش خبری معاونت سیاسی در راستای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و نقشه راه خود ذیل محور حمایت از تولیدات داخلی و بررسی ظرفیت­ های ایجاد اشتغال و حمایت از صادرات پس از  اختصاص سی و هفتمین نشست خود با عنوان" نگاهی به وضع بازار چای ایران" با حضور مسئولان دولتی، بخش خصوصی تولید و فروش چای ضمن بررسی  وضعیت تولید ، فرآوری و صنایع جانبی صنعت چای ایران نگاهی هم به وضعیت"اقتصاد چای در ایران و جهان" انداخته است.
با توجه به به محدودیت اراضی زیر کشت چای به استان گیلان و تا حدودی در مازندران و کاستی تولید داخلی نسبت به میزان مصرف، واردات چای در ایران امری ناگریز است. با توجه به مصرف سالانه 110 هزار تن و تولید نزدیک به 25 هزار تن چای خشک در داخل بطور متوسط همه ساله مقادیری چای از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می گردد. میزان وادرات رسمی به طور متوسط 55 هزار تن با میانگین قیمت کیلویی 4.5 دلار و در مجموع نزدیک به 1000 میلیارد تومان است. گردش اقتصادی چای در کشورمان به 3000 میلیارد تومان می رسد. این در حالی است که در سال 1395 کل مبلغ خرید برگ سبز چای بالغ بر 234 میلیارد تومان ( تقربیا یک پنجم رقم واردات رسمی ) بوده است.
از طرف دیگر واردات غیر قانونی چای لطمه بزرگی به اقتصاد و گردش سالم این محصول وارد می سازد که تنها با حمایت از تولید محصول داخلی می توان جلوی ان را گرفت.
در حال حاضر سالانه در حدود 38 میلیارد دلار سهم تجارت چای در جهان است و حدود 50 کشور و مناطق در جهان به کشت چای می پردازند و تقربیا بیش از 3 میلیارد نفر در بیش از 160 کشور جهان به نوشیدن چای عادت دارند که روسیه به تنهایی 10 درصد از سهم مصرف چای در جهان را بخود اختصاص داده است  و با توجه به عادت و فرهنگ چای در کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، کشورهای مشترک المنافع، کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران، کشورمان با توجه به وجود مناطق ویژه آزاد اقتصادی در نقاط مختلف کشور و دسترسی سریع تر و آسان این مناطق به بازار مصرف کشورهای همجوار می تواند  به یک هاب منطقه ای برای فرآوری و صادرات چای تبدیل شود. اقدامی که امارات متحده عربی در سال های اخیر توانسته است بخوبی از این ظرفیت منطقه استفاده کند و با واردات چای سبز و فراوری و بسته بندی و صادرات آن اسم و رسمی برای خود در میان کشورهای صادرکننده چای جهان دست و پا کند در حالیکه این کشور به هیچ وجه شرایط کشت چای را ندارد.
ایران می تواند با ضابطه مند نمودن واردات چای سبز و فراوری و بسته بندی آن از ظرفیت بازار مصرف منطقه و سایر کشورهای مصرف کننده چای بخوبی استفاده نموده و با  اتکاء به عواید حاصل از واردات و صادرات می توان برنامه های زیر ساختی لازم جهت بهبود وضعیت صنعت چای و ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول را به اجرا در آورد و از خروج مقادیر متنهابهی ارز از کشور جلوگیری کرد.

صدا و سیما/ محمود نانکلی


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

فصل تجارت سایت خبری تحلیلی اقتصاد

آگهی ها

  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل تجارت
  • تعرفه آگهی های فصل تجارت
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • آگهی و تبلیغات در فصل تجارت
  • اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز