نویسنده آزاده اردشیری چم
آیا تجربه مشتریان از برند، مختص برندسازی نوین است؟ تبلیغات

آیا تجربه مشتریان از برند، مختص برندسازی نوین است؟

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - تا به حال در مورد ارتباط برند و تجربه کاربران فکر کرده اید؟ وقتی برندی در دنیای دیجیتال در معرض دید قرار می گیرد، بسیار نامحسوس است که در واقع چه زمانی تجربه مشتریان از برند شروع می شود و چه زمانی به پایان می رسد و حتی اینکه اصلا نقطه شروع یا پایانی وجود دارد یا نه؟ اگر در بخش دیجیتال برای یک شرکت مشاوره برندینگ کار کنید و دائما با برندهای مختلف و پخش داستان آنها در دنیای اینترنتی و آنلاین، سروکار داشته باشید، کار آسانی نیست. تیم برندسازی دیجیتالی باید ارزش ها و تعهدات برند و انتظارات مشتریان از برند را به یک تجربه آنلاین مناسب و شفاف بدل کند.
برندسازی در دوران قبل از عیسی
جهت کمک به کشف دگرگونی های جدید در برندسازی، مهم است که با خاستگاه و مبدأ برندسازی آشنا شویم. در دوران ابتدایی 2000 قبل از میلاد برندسازی وجود داشته است، احشام و اغنام و دام های کشاورزان به شکل فیزیکی برندگذاری می شده اند و از آن زمان به هر چیزی آرم (mark) علامت چاپ (watermark) یا لوگو داده می شده. البته از زمان انقلاب صنعتی، همه ما به خوبی می دانیم که برندینگ صرفا یک لوگو یا نمایش گرافیکی از یک خدمت و محصول نیست؛ برندسازی ارتباط بین ویژگی ها، مزایا، سبک زندگی شایسته و ارتباط حسی است که با مخاطبان برقرار می کند.
تغییر بزرگ سال های اخیر در حوزه برندسازی به دلیل ورود اینترنت، شبکه اجتماعی و مصرف کنندگان مرتبط با برند، رخ داد. در برندسازی رسم بر آن بود که تبلیغات برند به خوبی با تبلیغات یکی شود و برندهایی که بیشتر و به بهترین شیوه ممکن تبلیغ می کردند، برنده بودند. اهمیتی ندارد در دنیای فرا دیجیتال امروزی چقدر با مخاطبان خود ارتباط آن هم از نوع حسی برقرار کرده ایم، برای یک برند هدایت کننده بازار در سال های بین دهه 50 تا 90 تبلیغات کلان و یک طرفه راهکار اصلی بود، اما حالا تبلیغات فقط می تواند کره چشم را جذب کند، به دست آوردن قرابت حقیقی با برند بسیار سخت است. اینجاست که تجربه آنلاین به عنوان مزیت اصلی خودنمایی می کند. تجربه آنلاین جایی به وقوع می پیوندد که برند بر تعهد خود جامه عمل می پوشاند.
برندسازی در عصر فرا دیجیتال و تجربه مشتریان از برند
در تعریف حقیقی معنی برندینگ در عصر حاضر کمی سردرگمی وجود دارد. یعنی، اصول و صفات و شخصیت برند مانند قبل است، اما حتما باید همراه با زمان و تقاضای مشتری حرکت کند. خدمات برندسازی باید شروع به درک این حقیقت کنند که برندشان همه چیز آنها است و در دنیایی که مبتنی بر ارتباطات بوده و جامعه آن را به جلو می برد، برند حتی همه چیز را در مورد حضور آنلاین، رفتار و متناسب بودن تجربه آنلاین مشتریان را نیز در برمی گیرد.
برند یک جانشین، یک میانبر برای تمام انتظارات، ارتباطات جهان بینی، تجربه و تعهدی است که یک خدمت یا محصول ایجاد می کند.
تجربه مشتریان از برند همه چیز است
مهم ترین واژه در این زمینه تجربه برند است. تجربه به واقع عامل اصلی متمایز کننده برند در دنیای رقابتی، پیش برنده از جانب مصرف کننده و مبتنی بر ارتباطات امروزه است. داشتن تجربه ای که با انتظارات برند همسو باشد و توسط جایگاه یابی، تعهدات و انتظارات برند ایجاد شود (انتظاراتی از قبل توسط محصولات، تبلیغات، محتواهای نوشته شده و… ایجادشده بود. ) حقیقتا آن چیزی است که در مورد تجربه مشتریان از برند و ارتباط آنان با برند اهمیت دارد. اگر از متخصصان «تجربه کاربران در فضای آنلاین» بپرسید، به شما می گویند آنها در بخش برندسازی کار نمی کنند، بلکه در ایجاد تجربه کار می کنند و ممکن است از راهنمای برندی که توسط تیم برندینگ تهیه شده، تنها برای رنگ، ظاهر نوشتار و راهنمای استایل استفاده کنند.
هر کسی در تیم تجربه آنلاین، از مشتری گرفته تا طراح شبکه، نویسنده محتوا و مدیریت پروژه لازم است کاملا ارزش برند، مشتریان و انتظارات آنها را درک کنند و تجربه ای مناسب با آن فراهم کنند که همسوی انتظارات باشد. این بدان معنا نیست که تجربه آنلاین برند باید زیبا، سریع، پاسخگو، همراه با جزییات اضافی در محتوا یا غنی باشد، فقط باید به سادگی با برند همسو باشد حالا محصول و خدمت شما هرچه می خواهد باشد. گاهی سادگی بیش از حد معمول می تواند خوب باشد. گاهی یک تجربه کاربر خوب بی نهایت ساده است و شامل یک صفحه، یک کارکرد و محتوای کم باشد. مانند طراحی ابتدایی آمازون مناسب باشد که به زیبایی درخور برند و خدمت آن بوده و تجربه موبایل و وب کارا و حسی را به مخاطبان می رساند، هر سناریویی می تواند منحصر به فرد باشد.
کسب وکار ها وقتی برندسازی را در نظر می گیرند، نباید با برند شان و تجربه اینترنتی مشتریان از برند و ردپای دیجیتالی شان در زمان در نظرگیری حضور آنلاین برند برای خدمت یا جذب مشتری، به عنوان عوامل جداگانه رفتار کنند. تمام نقاط عملیاتی باید کاملا مرتبط باشد و لازم است افراد متوجه باشند که حضور آنلاین بسیار بیشتر از لوگوی جدید، فونت جدید و تصور برندسازی شده جدید زیبا از یک عکس ارزشمند، مهم است.
برندسازی در مقابل تجربه مشتریان از برند و تجربه کاربران
پس آیا در نظر گرفتن برندسازی و تجربه کاربران واقعا المان های جدا از هم هستند؟ اگر شما مصرف کننده برند به خصوصی هستید این دو قطعا جدا از هم نیستند. مصرف کنندگان آگاه خواهند شد، مصرف، اولین و بهترین تجربه فرآیند فروش یک برند توسط کانال های مرتبط آنلاین و کانال های مستقل متفاوت به صورت فعالانه و غیرارادی توصیه به دست می آورد. مصرف کنندگان همچنین با برند رابطه قرابت و خویشاوندی ایجاد می کنند و بر روش های مختلفی که بتوانند با عکس العمل های خود به برندتان شکل می دهند و رفتار خود را به اشتراک می گذارند و آنچه برای برندتان می خواهید تا آنگونه شناخته شود را تغییر می دهند و برای تبدیل شدن به چیز دیگری به آن ارزش می دهند.
در برندسازی گوش کنید، عمل کنید، بهبود ببخشید
همه ما به خوبی آگاه هستیم که تجربه کاربر خوب به راحتی با بهترین عملکرد اجرا نمی شود؛ قابل جست وجو، با اندیشه و حساب شده و بررسی شده است و محتوا، عملکرد، دسترسی، طراحی تجربه کاربر و شخصی سازی تمام آنها برای یکی کردن آنها در تجربه ای مناسب را بازیابی می کند. برندسازی در عصر حاضر واقعا تفاوتی ندارد. با وجود برندهای پیشرفته و با تجربه آنلاین و آفلاین، برند شما فقط به اندازه توانایی اش در برآورده کردن انتظاراتی که براساس جایگاه یابی از جانب محیط که برای مشتریان تعریف کرده اید خوب است.
انقلاب برندسازی امروزه چیزی است که توسط کسب وکارها پیش برده نمی شود، اما به واسطه اینکه مشتریان چه می خواهند یا نیاز دارند که محصول شما به صورت انفرادی برای آنها کار کند، مشتریان به آن شکل می دهند و این امر واقعیت دارد. نهایتا برند تبدیل می شود به رفتار مشتریان، انتظارات آنها و بازخوردی که از تجربه آنها که تعریف کرده اند «یک برند، چه خوب خدمت رسانی کرده است»، دریافت می کنید. مگر آنکه برند برای گوش دادن، اقدام کردن و بهبود بخشیدن مستمر تجربه آنلاین کاربرانش زمان بگذارد، در غیر این صورت آن برند مطمئنا به دلیل عدم برآورده کردن انتظارات مشتریانش محکوم به فنا است.
بنابراین برای جمع بندی و تکرار مجدد، اقدام به عمل مجزا در برندسازی و تجربه کاربران یا تجربه مشتریان از برند به عنوان اصول مستقل و مجزا بسیار دشوار است.
منبع: brandabout


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قدرت باورنکردنی لینک طعمه در بازاریابی

جلب توجه چه تاثیری بر رشد کسب و کار دارد

استراتژی های هوشمندانه برای جهانی شدن برند

فرصت‌های شغلی در حوزه بازاریابی

جادوی تصویر در بازاریابی / چگونه در کمتر از یک ساعت اینفوگرافی بسازیم؟

گزارش Hubspot از تغییرات دنیای بازاریابی اینترنتی / وقتی رتبه گوگل دیگر اهمیتی ندارد

12 راهکار جذب مشتری در سال 2018

7 روش هوشمندانه استفاده از محتوا در جهت رشد کسب وکار

اشتباه چند میلیون دلاری در تبلیغات

چگونه در اینستاگرام برند خود را بهبود بخشیم

چرا باید در سال جدید ساخت ویدئوهای تبلیغاتی را در اولویت قرار دهید؟

26 راهکار برای بهبود وضعیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی

امید به زندگی تبلیغات

رایج ترین اشتباهات در حوزه بازاریابی محتوا و چگونگی اجتناب از آنها

بازارسازی برای مشتریان پیشگام در تجارت B2B / 6 راه ارزیابی موفقیت شما

فقط یک سوم از کسب وکارها به طور کامل مفهوم بازاریابی را درک می کنند

6 نشانه شکست برنامه های بازاریابی

اعتبار شخصی در جوامع مجازی و پیچیدگی های تبلیغات در آن

سود بیشتر در تبلیغات

آیا تضمینی برای استراتژی های بازاریابی بلند مدت وجود دارد؟

بازاریابی محتوا چگونه می تواند باعث بهبود برنامه جامع بازاریابی دیجیتال شود

8 روش برای ایجاد یک برند با ارزش تر

افراد جذب شده با تبلیغات

5 معیار ارزیابی بازاریابی محتوا که به آنها توجه نداشته اید

نکاتی که هر برندی برای موفقیت در دنیای مجازی باید بداند / کاربران در شبکه های اجتماعی چه انتظاراتی دارند؟

از بخش کسب وکار گوگل گرفته تا ایجاد ویدئو در یوتیوب / 14 راهکار برای تبلیغات رایگان کسب و کار

راهبردهای بازاریابی برای کسب و کار های خانگی

افرادی که تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفته اند

سیستم اطلاعات بازاریابی «MIS» چیست؟

کمپین تبلیغاتی در ذهن 180 میلیارد نفر

حقایقی جالب درباره بازاریابی آنلاین

بازاریابی بهینه با استفاده هوشمندانه از شبکه های اجتماعی

مسئولیت‌های کلیدی یک مشاور بازاریابی

یادگیری ماشین چگونه بازاریابی را بهبود می دهد

روان شناسی جذب مشتری / چگونه مشتریان و مراجعین را جذب کنیم؟

واقعیت تبلیغات / افراد جذب شده و جذب نشده

10 کمپین به شیوه بازاریابی تأثیرگذاری برای الهام گیری و شروع پروژه خودمان / موفقیت در بازاریابی با شیوه تأثیرگذاری

10 سؤالی که باید از خودتان بپرسید / ابزارهای بازاریابی اینترنتی برای کسب و کارهای کوچک

بر آنچه برندتان را به یاد ماندنی خواهد کرد، تمرکز کنید / برند خود را در همه جنبه ها توسعه ندهید

یک اشتباه رایج در کمپین های تبلیغاتی

در زبان تخصصی فروش، «نهنگ» به چه معنی است؟

8 شیوه بازاریابی قدیمی که در شبکه های اجتماعی تأثیرگذار هستند / بازاریابی موفق با روش های کلاسیک

هدف گذاری برای موفقیت در عرصه بازاریابی / 5 هدف هوشمند برای تبدیل شدن به بازاریابی بهتر

6 راهبرد تبلیغاتی عالی برای کسب و کار های کوچک

بازاریابی مشارکتی و برندسازی مشارکتی / تفاوت این دو در چیست؟

چگونه تصاویر بهتری برای وب سایت مان تهیه کنیم؟

چگونه مشتریان تان را به حامیان خود تبدیل می کنید؟

باید‌های دیجیتال مارکتینگ ایرانی در سال 2018

برند بنتلی (Bentley) چطور از داستان پردازی برای جذب مخاطبان استفاده می کند

بازاریابی در فیس بوک فقط با 100 دلار

فصل تجارت سایت خبری تحلیلی اقتصاد

آگهی ها

  • فصل اقتصاد
  • کانال رسمی سایت فصل تجارت
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • آگهی و تبلیغات در فصل تجارت
  • معرفی کسب و کار و تبلیغ محصولات
  • تعرفه آگهی های فصل تجارت