سهم مغفول ایران از جاده ابریشم احیا می شود/ جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه کشور چیست؟ گفتگو

سهم مغفول ایران از جاده ابریشم احیا می شود/ جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه کشور چیست؟

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - عضو کمیسیون عمران مجلس، تعلل در آماده سازی زیرساخت های حمل و نقلی را عامل از دست دادن سهم کشور از جاده ابریشم خواند و گفت: توسعه شقوق مختلف حمل و نقل از جمله ریل می تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی شود.

علیم یارمحمدی ، با تاکید بر ضرورت حمل و نقل ریلی در کشور، گفت: خوشبختانه کشور ما از نظر ژئوپلیتیک موقعیت خاصی در دنیا داشته اما تاکنون بهروه وری مناسبی از آن صورت نگرفته است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ضعف زیرساختی به کاهش سهم ایران از جابه جایی بار در حوزه بین المللی در شبکه ریلی و دریایی منجر شده است، افزود: ایجاد زیرساخت های مورد نیاز لازمه توسعه ظرفیت های حمل و نقلی کشور است.
تعلل در آماده سازی زیرساخت های حمل و نقلی عامل غفلت از سهم ما از جاده ابریشم
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه قرار گرفتن جاده ابریشم به عنوان جاده ای استراتژیک از حیث اقتصادی در کشور ما بر ضرورت توسعه شقوق حمل و نقلی می افزاید، تصریح کرد: تعلل در آماده سازی زیرساخت های حمل و نقلی یعنی از دست دادن سهم کشور از جاده ابریشم در حالی که بسیاری از کشورهای حاشیه این جاده توانسته اند با بهرمندی از آن به رشد اقتصادی مناسبی دست یابند.
وی با بیان اینکه آماده سازی زیرساخت های ریلی در جاده ابریشم می تواند ارزآوری خوبی برای ما به همراه داشته باشد، گفت: توسعه حمل و نقلی در این مسیر و ارزآوری از آن می تواند حتی جایگزینی درآمدهای نفتی کشور باشد.
توسعه شبکه ریلی از برنامه های مصوب خیلی عقب است
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به مصوبه قانونی مجلس در خصوص برنامه ششم توسعه و سهم پیش بینی شده در آن برای توسعه حمل و نقل ریلی، افزود: قبل از تصویب برنامه پنجم توسعه افزایش سالی هزار کیلومتر ریل برای اتصال به شبکه ریلی مصوب شده بود که این موضوع هیچ گاه محقق نشد.
یارمحمدی با بیان اینکه در تمام مدت اجرای برنامه پنجم توسعه تنها یک پنجم مصوبه قانونی مجلس اجرایی شده است، ادامه داد: توسعه 200 کیلومتری شبکه ریلی در طی چند سال اخیر نشان می دهد که از برنامه های مصوب بسیار عقب هستیم.
وی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس به ویژه کمیسیون عمران آن برای جبران عقب ماندگی در حوزه حمل و نقل ریلی توجه بیشتری به این شق حمل و نقل در برنامه ششم توسعه داشته است، گفت: از ابتدای اجرای برنامه ششم توسعه توجه بیشتری به حمل و نقل ریلی شده و با توجه به احکامی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده جابه جایی برخی ردیف ها برای افزایش سهم ریلی صورت گرفته است.
وزارت راه به اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی پی برده است
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان مربوطه نیز اهمیت توسعه شبکه ریلی را درک کرده اند، افزود: در حال حاضرعزم جدی برای توسعه حمل و نقل ریلی دیده می شود اما این نباید منجر به بی توجهی به سایر بخش های حمل و نقلی از جمله جاده، دریا و هوایی شود زیرا این شقوق مختلف لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
وی با تاکید بر اینکه منتظر ماندن برای تکمیل شبکه ریلی با بودجه دولتی صرفه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: باید از سرمایه بخش خصوصی و سرمایه های خارجی در این مسیر استفاده کنیم.
یارمحمدی با بیان اینکه با بودجه های دولتی توسعه شبکه ریلی به 200 کیلومتر در سال هم نخواهد رسید، افزود: بهتر است که با فعال سازی بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های داخلی و خارجی بتوانیم شبکه ریلی را از عقب ماندگی موجود نجات دهیم.
توسعه شبکه ریلی نیازمند برنامه مداری است
وی با تاکید بر اینکه برنامه های منسجم برای توسعه شبکه ریلی باید ادامه داشته باشد، افزود: باید بتوانیم ضمن توسعه شبکه ریلی آن را به بنادر متصل کرده تا سهم بیشتری از ترانزیت را در میان کشورهای همسایه به خود اختصاص دهیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم، از تلاش مجلس برای رفع معضل پیش روی توسعه شبکه حمل و نقل ریلی خبر داد و گفت: مجلس در حین بررسی بودجه 97 کل کشور با استمهال شبکه ریلی از صندوق توسعه ملی در راستای تامین 15 درصد سهم خود در فاینانس های خارجی موافقت کرده است.
وی ادامه داد: با موافقت مجلس نسبت به برداشت از صندوق توسعه ملی توسعه شبکه ریلی تسریع شده و بستر برای حضور سرمایه گذار فراهم می کند که این می تواند جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی باشد./
پایان پیام


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

صبر ولوو لبریز شد

اتحادیه گازی روسیه در آسیای مرکزی به کجا رسید؟

مسئولان امنیت سرمایه گذاری را برای فعالان بورس ایجاد کنند

آلارم تشکیل رانت ارزی

5 چالش بزرگ حوزه سنگ‌آهن

تعمیر موتور تولید جهان

کنترل تورم اولویت اصلی است

استقبال از انتخابات اتاق

سه مهارت ضروری مدیر منابع انسانی

16 میلیارد تومان وصولی حقوق دولتی معادن لرستان

بانک چین در مسیر سبز قرار گرفت

243 هزار تن کالا از استان سمنان به کشورهای مختلف صادر شد

42 ماده معدنی در استان سمنان استخراج می‌شود

بیش از 2.5 میلیون قطعه بچه ماهی در تالاب شادگان رهاسازی شد

سامانه یکپارچه اموال تکمیلی باید سال آینده به طور کامل اجرا شود

عملیات حفاری علت قطع شبکه ارتباطی 4 شهر مازندران

ارتباط مستقیم بین بانک‌های ایران و روسیه برقرار شد

ساعت کار بازار متشکل ارزی اعلام شد

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در 1402 بیشتر از امسال است

جزئیات تورم خوراکی ها در دی ماه/ گوشت قرمز 15 درصد گران شد

وام نداریم، سوال نکنید!

نشست شورای اطلاع‌رسانی وزارت اقتصاد به میزبانی بانک صادرات ایران

ضرورت تعیین دامنه نوسان برای سکه‌های بورسی/ عرضه در قیمت‌های پیشنهادی غیرمتعارف متوقف شود

جزو قشر خاکستری هستم و به آن افتخار می‌کنم/ باید آداب امر به معروف و نهی از منکر را بیاموزیم/ نباید عمل به سفارش رهبری در همراهی با مردم هزینه داشته باشد

تلاش اعضای کمیسیون برای ارتقا یا رساندن بودجه قوه قضائیه به 2.9 درصد/ تشکیل کمیته تخصصی در تلفیق برای تحقق این موضوع

© - www.fasletejarat.ir . All Rights Reserved.