تولید پرشتاب گزارش

تولید پرشتاب

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - خودروسازان در ده‌ماهه سال جاری به تولید یک میلیون و 253 هزار و 231 دستگاه انواع خودرو پرداختند که این موضوع حکایت از افزایش 15درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
گزارش 96
جدیدها در راهند
خودروسازان در ده‌ماهه سال جاری به تولید یک میلیون و 253 هزار و 231 دستگاه انواع خودرو پرداختند که این موضوع حکایت از افزایش 15درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. تیراژ تولید خودروسازان در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش بیشتری پیدا کرده است؛ هرچند برخی از کارشناسان این موضوع را به اثرات برجام بر تولید در شرکت‌های خودروساز ارتباط می‌دهند اما واقعیت آن است که کاهش انتظارات مشتریان خودرو نسبت به خرید خودروهای پسابرجامی و ورود آنها به بازار برای خرید اثر بیشتری در تیراژ تولید این شرکت‌ها داشته است. آمار تولید خودروسازان از ابتدای سال جاری از افزایش تیراژ نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. هرچند خودروسازان در فروردین‌ماه سال جاری با تولید 41 هزار و 916 دستگاه افت 7/25 درصدی را نسبت به ماه مشابه سال گذشته تجربه کردند اما در ادامه شاهد آن هستیم که تولید آنها افزایش یافته است. هرچند خودروسازان در اردیبهشت با تولید 103 هزار و 954 دستگاه نسبت به ماه مشابه سال گذشته تنها 8/1 درصد افزایش داشته است اما در ماه‌های بعد شاهد افزایش بیشتر تولید در این شرکت‌ها هستیم. به طوری که تولید 134 هزار و 204 خودرو در خردادماه نسبت به خرداد سال گذشته افزایش 9/25 درصدی را نشان می‌دهد. تیراژ تولید در تیر و مرداد نیز به ترتیب 5/24 و 4/22 درصد افزایش داشته است اما در شهریوماه به دلیل تولید 105 هزار و 843 دستگاهی شاهد افزایش 1/13 درصدی در این شرکت‌ها بوده‌ایم. با وجود این، آمار تولید خودروسازان در مهرماه نشان از افزایش 5/23 درصدی تولید این شرکت‌ها دارد. بیشترین درصد تیراژ تولید در شرکت‌های خودروساز اما در آبان‌ماه رقم خورده است؛ به طوری که خودروسازان با تولید 251 هزار و 135 دستگاه انواع خودرو توانسته‌اند رشد 6/94 درصدی را رقم بزنند. پس از این اما تولید خودروسازان در یک مدار کاهشی قرار گرفته است به طوری که خودروسازان در آذر تنها 146 هزار و 276 دستگاه انواع خودرو به تولید رساندند. هرچند این تیراژ نسبت به آبان کاهش جدی داشته است اما نسبت به آذر سال گذشته افزایش 5/13 درصدی را نشان می‌دهد. تولید خودروسازان در دی‌ماه نیز 151 هزار و 179 دستگاه رقم خورده است که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش 6/9 درصدی را نشان می‌دهد.
پیش‌بینی 97
افزایش تولید، افزایش قیمت
برنامه تولید خودروسازان برای سال جاری یک میلیون و 600 هزار دستگاه در نظر گرفته شده است که این تیراژ شامل خودروهای سواری، تجاری سبک و سنگین است. از آنجا که خودروسازان تا پایان دی‌ماه سال جاری توانستند به تیراژ یک میلیون و 250 هزار دستگاهی دست پیدا کنند، به خوبی مشخص است که آنها می‌توانند برنامه پیش‌بینی‌شده در سال جاری را محقق کنند. در صورتی که خودروسازان مطابق با برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوانند عمل کنند، بار دیگر به روزهای اوج تولید خود در اوایل دهه 90 باز‌می‌گردند. از آنجا که ظرفیت تولید در شرکت‌های خودروساز 2 میلیون دستگاه در سال است، در صورتی که خودروهای پسابرجامی بر مدار تولید قرار گیرند خودروسازان سال آینده می‌توانند به تولید یک میلیون و 800 هزار دستگاهی دست پیدا کنند. وزارت صنعت سالانه 200 تا 300 هزار دستگاه به برنامه تولید این شرکت‌ها اضافه می‌کند. نکته مهم در خصوص تیراژ تولید خودرو برای سال آینده آن است که تولیدکنندگان داخلی باید ضمن توجه به بازار داخل، برنامه صادراتی محصولات پسابرجامی را مشخص کنند تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند.
حسن کریمی سنجری
کارشناس صنعت خودرو
سال 96 اتفاقات زیادی در صنعت خودرو افتاد. بسته شدن ثبت سفارش خودرو، گران شدن نرخ ارز و نرخ تورم بر عملکرد شرکت‌های خودروساز داخلی تاثیرگذار بود. به لحاظ تولید، شرکت‌های خودروسازی توانسته‌اند هدف‌گذاری‌های خود را برای سال 96 محقق کنند. اما به لحاظ بازار، مواردی که گفته شد، قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داد. هرچند بازار خودرهای داخلی و وارداتی با یکدیگر همپوشانی ندارد اما وقتی قیمت خودروهای وارداتی افزایش می‌یابد، به نوعی قیمت خودروهای داخلی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و خودروسازان را تحریک می‌کند که قیمت را افزایش دهند. از سوی دیگر در سال 96 شاهد تحولی در بحث استانداردهای اجباری بودیم. حدود 30 استاندارد جدید برای تولید خودروها وضع شد که کار را برای خودروسازان داخلی در سال آینده سخت می‌کند. بسیاری از این استانداردها مربوط به عملکردهای مکانیکی و فنی خودرو است. از این رو پیش‌بینی می‌شود که حتی چند خودرو امکان تولید پیدا نکنند، چراکه نمی‌توانند استانداردها را پاس کنند. با توجه به اینکه خودروهایی مانند پراید و پژو 405 از این دست خودروها هستند و اتفاقا بازار بسیار خوبی دارند، احتمال دارد سال آینده با کاهش عرضه خودروی داخلی در بازار مواجه شویم. اگر شرکت‌های خودروسازی فکر اساسی برای جایگزینی این خودروها نکنند، کاهش عرضه می‌تواند در تلاطم و افزایش قیمت در بازار تاثیر بگذارد. اما در نگاه کلان باید به این نکته توجه داشت که ساختار شرکت‌های خودروساز در ایران نامطلوب است و روش مدیریت آنها سودآور نیست.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خروج خودروهای عرضه شده در بورس از قرعه‌کشی

معجزه نفت شیل

با بحران مدیریت منابع آبی مواجه هستیم/ نگاه ما باید به سمت منابع آب دریا تغییر کند

معادله توافق و فشار اقتصادی بر ایران

قالیباف: واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد انجام می‌شود/ تا تصویب بودجه باید منتظر ماند

منطقه ویژه اقتصادی لامرد مزیت و فرصتی ارزشمند برای سرمایه‌گذاران

صنعت بازی در سراشیبی سقوط

سه نقطه ضعف «ترانزیت از ایران»

مدل پوتین- مدودف در اتاق ؟

معمای ChatGPT در شرکت‌ها

دو متهم ریزش بورس زمستان

540 روز ماراتن مجوز ساخت

آخرین وضعیت پیشرفت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اعلام شد

لزوم حل‌وفصل حقوقی مصوبه شورای عالی بورس و رقابت در مورد خوردو

رکود دارایی‌های دولت، اقتصاد مقاومتی است یا مولد کردن آنها؟

تداوم عرضه خودرو در بورس/ عرضه ها منظم می شوند

صنعتگران کردستانی افتخار جامعه ایران هستند

ویدیو / امضای تفاهم نامه بین وزیر نفت و ارشاد برای ساخت فیلم

راه آهن اینچه برون به شاهرود دروازه تجارت خارجی/ فایننس صادر شد

75درصد فعالان حوزه صنایع‌دستی خانواده‌ها و زنان هستند

ماجرای مدیرکلی که شلاق خورد!

97 درصد منابع بودجه عمومی امسال دولت محقق شده است

فروش 6 هزار و 75 قطعه ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا

کدام خودروها هفته آینده در بورس عرضه خواهند شد؟

دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی تعیین شد

© - www.fasletejarat.ir . All Rights Reserved.