روزبه کردونی، مشاور وزیر کار و رفاه اجتماعی
فکرتو عوض کن، کالای سنگاپوری بخر! کار و تعاون

فکرتو عوض کن، کالای سنگاپوری بخر!

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - «حمایت از کالای ایرانی» بیش از آنکه یک پروژه اقتصادی فنی باشد، یک پروژه اجتماعی-فرهنگی است. پذیرش و خرید کالای ایرانی توسط شهروندان که نتیجه مشخص و عینی حمایت از کالای ایرانی است، به باورها، انگاره های ذهنی و نگرش مردم به کالای ایرانی بستگی دارد.

درکی که ما از هزینه، ریسک و فایده استفاده از یک کالا داریم همراه با تجارب قبلی، هنجارهای فردی و اجتماعی و دانش ما نسبت به یک کالا مستقیم یا غیر مستقیم بر انگیزه و تمایل ما برای پذیرش و استفاده از کالای خاص موثر است. بر همین اساس است که تئوری های مختلف و تجارب متعددی که در خصوص پذیرش کالا و تکنولوژی وجود دارد همگی بر جنبه های اجتماعی فرهنگی و روان شناختی موضوع تاکید دارند .
به عنوان یک تجربه مهم بین المللی در تشویق مردم برای خرید و حمایت از کالای داخلی می توان از کشور سنگاپور نام برد. در ساال 1956 وزارت صنعت و بازرگانی سنگاپور با هدف حمایت از صنایع کوچک و رو به رشد سنگاپور و توسعه بخش تولید به منظور صادرات محصولات از سنگاپور به جهان کمپین تشویق مردم به خرید کالاهای داخلی (Buy Singapore goods) را سازماندهی کرد. شعار این کمپین که در روزنامه استریت تایم در 19 سپتامبر 1956 منتشر شد این بود " فکرت را عوض کن: کالای داخلی بخر ".
از سال 1963 به بعد پیام تبلیغاتی از خرید کالای سنگاپور (Buy Singapore goods) به خرید کالای با کیفیت سنگاپور (buying quality products made in Singapore) تغییر کرد و انستیتو استاندارد سنگاپور موظف شد حمایت های گسترده از کالاهای با کیفیت داشته باشد .
این کمپین که با مشارکت وزارت فرهنگ و آموزش سنگاپور با مشارکت اقشار مختلف مردم بویژه دانش آموزان، دانشجویان ونخبگان تا سال 1971 ادامه یافت تاثیر شگرفی در ارتقا صنایع و محصولات سنگاپور داشت و به عنوان یک تجربه موفق از حمایت از کالای داخلی ثبت شده است .
آموزه های مهم در تجربه سنگاپور قابل یادگیری است. تمرکز بر جنبه های ذهنی اجتماعی مردم که متمرکز بر شعار کمپین بود (فکرت را عوض کن؛ کالای داخلی بخر)، طولانی مدت بودن کمپین (بیش از 15 سال)، همراهی و هماهنگی بین دستگاه های مختلف، مشارکت گسترده گروه های مختلف اجتماعی بویژه دانش آموزان و دانشجویان و اجرای سیاست های مشخص برای ارتقا کیفیت کالای ها از جمله آموزه های تجربه موفق سنگاپور در حمایت از کالای داخلی هستند .
باید متذکر شد که «اعتماد» کلیدواژه اصلی در موفق بودن پروژه حمایت از کالای داخلی است. روشن است که در جامعه ای که شاهد فرسایش اعتماد اجتماعی بین مردم و همچنین اعتماد بین مردم و دولت باشیم و مسئولیت شناسی فردی یا آنچه واتسلاو هاول «مسئولیت عالی» شهروندان می نامد از بین رفته باشد هیچ سیاست و برنامه ای موفق نخواهد شد. بر همین اساس باید تاکید کرد موفقیت سیاست راهبردی حمایت از کالای داخلی تنها از مسیرشکل گیری یک انسجام و همدلی ملی و افزایش خواهد یافت .
نکته آخر اینکه رهبری نظام یکی از موانع عدم استفاده از ظرفیت های کشور را « چالش ذهنی » نام برده اند. در همین چارچوب باید اذعان کرد یکی از از الزامات موفقیت رویکرد " حمایت از کالای ایرانی " این است که ضمن حاکم شدن نگاه سیاستی به این رویکرد ، تمرکز بر جنبه های ذهنی و مسائل فرهنگی اجتماعی آن نیز مدنظر باشد.


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

اتحادیه گازی روسیه در آسیای مرکزی به کجا رسید؟

مسئولان امنیت سرمایه گذاری را برای فعالان بورس ایجاد کنند

آلارم تشکیل رانت ارزی

5 چالش بزرگ حوزه سنگ‌آهن

تعمیر موتور تولید جهان

کنترل تورم اولویت اصلی است

استقبال از انتخابات اتاق

سه مهارت ضروری مدیر منابع انسانی

16 میلیارد تومان وصولی حقوق دولتی معادن لرستان

بانک چین در مسیر سبز قرار گرفت

243 هزار تن کالا از استان سمنان به کشورهای مختلف صادر شد

42 ماده معدنی در استان سمنان استخراج می‌شود

بیش از 2.5 میلیون قطعه بچه ماهی در تالاب شادگان رهاسازی شد

سامانه یکپارچه اموال تکمیلی باید سال آینده به طور کامل اجرا شود

عملیات حفاری علت قطع شبکه ارتباطی 4 شهر مازندران

ارتباط مستقیم بین بانک‌های ایران و روسیه برقرار شد

ساعت کار بازار متشکل ارزی اعلام شد

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در 1402 بیشتر از امسال است

جزئیات تورم خوراکی ها در دی ماه/ گوشت قرمز 15 درصد گران شد

وام نداریم، سوال نکنید!

نشست شورای اطلاع‌رسانی وزارت اقتصاد به میزبانی بانک صادرات ایران

ضرورت تعیین دامنه نوسان برای سکه‌های بورسی/ عرضه در قیمت‌های پیشنهادی غیرمتعارف متوقف شود

جزو قشر خاکستری هستم و به آن افتخار می‌کنم/ باید آداب امر به معروف و نهی از منکر را بیاموزیم/ نباید عمل به سفارش رهبری در همراهی با مردم هزینه داشته باشد

تلاش اعضای کمیسیون برای ارتقا یا رساندن بودجه قوه قضائیه به 2.9 درصد/ تشکیل کمیته تخصصی در تلفیق برای تحقق این موضوع

قهر چینی‌ها از بازار گوشی موبایل

© - www.fasletejarat.ir . All Rights Reserved.