توضیحات طرف چینی درباره سانچی قانع کننده نبود/ 130 هواپیمای زمین‌گیر در کشور داریم گفتگو

توضیحات طرف چینی درباره سانچی قانع کننده نبود/ 130 هواپیمای زمین‌گیر در کشور داریم

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - چرایی خروج توپولوف از خط بهره برداری، زمان آغاز نوسازی محله سیروس تهران، عمر ناوگان ریلی و هوایی و همچنین تعداد دقیق هواپیماهای زمین‌گیر کشور در گفت وگوی مشروح نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با خانه ملت مطرح شده است.

خبرگزاری خانه ملت، گروه اقتصادی، سارا خانمحمدی ؛ مجید کیان پور ، با اشاره به وضعیت کلی حوزه عمران کشور در سال 96، گفت: با توجه به اینکه بودجه جاری کشور سال به سال حجم گسترده تری را به خود اختصاص می دهد وضعیت پروژه ها و بودجه های عمرانی در سال گذشته بسیار ناچیز بود.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هر ساله هر آنچه از بودجه کشور پس از کسر اعتبارات و هزینه های جاری باقی می ماند به بخش عمرانی تزریق می شد، افزود: بهترین حالتی که بتوان تخصیص اعتبارات عمرانی را تقویت داد تغییر رویکردها نسبت به اتمام پروژه ها و بهره برداری از آن است.
حضور بخش خصوصی کلید خروج دولت از طرح های عمرانی
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه وارد کردن بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت آن در تکمیل پروژه های عمرانی یکی از راهکارهای تضمین شده برای این مهم است، تصریح کرد: لازمه حضور بخش خصوصی در حوزه تکمیل طرح های عمرانی ایجاد ارزش افزوده در پروژه ها و طرح های عمرانی و اقتصادی کردن آن ها است.
در سال 96 توجه به فاینانس و استفاده از سرمایه گذاری خارجی نیز افزایش یافت به گونه ای که ثمره آن را در بندر چابهار و بندر شهید رجایی می بینیم.
کیان پور با بیان اینکه در طرح هایی که توجیه اقتصادی داشته باشد بخش خصوصی برای اتمام آن با یکدیگر رقابت می کنند، گفت: در سال 96 توجه به فاینانس و استفاده از سرمایه گذاری خارجی نیز افزایش یافت به گونه ای که ثمره آن را در بندر چابهار و بندر شهید رجایی می بینیم.
استارت نوسازی ناوگان هوایی و تکمیل شبکه ریلی در سال 96 زده شد
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به توفیقات حاصله در سال 96 در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی، گفت: در سال 96 نوسازی ناوگان هوایی و تکمیل شبکه ریلی کشور بیش از پیش مورد توجه واقع شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تکمیل شبکه ریلی و اتصال آن به سایر نقاط از اولویت های کشور بوده در سال گذشته راه آهن به کرمانشاه متصل و از آنجا به مرز خسروی ادامه پیدا می کند، این موضوع رویکرد خوبی را برای کشور ایجاد می کند.
کیان پور با بیان اینکه خوشبختانه سرمایه گذاران خارجی اعتبارات خوبی را برای ورود به پروژه های داخلی پیش بینی کرده اند، گفت: در آینده ای نه چندان دور ما حتما به این سمت و سو حرکت خواهیم کرد که از راه آهن سریع السیری که حداقل سرعت آن 300 تا 350 کیلومتر بر ساعت است استفاده کنیم.
سرمایه های خارجی در تکمیل 4 کریدور راه آهن سریع السیر کشور دخیل است
وی با تاکید بر اینکه استارت ایجاد راه آهن سریع السیر تهران-اهواز، تهران-مشهد، تهران- تبریز و تهران-اصفهان زده شده است، افزود: این 4 مسیر از کریدورهای اصلی بوده که سرمایه های خارجی نیز در تکمیل آن ها دخیل هستند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در سال 96 در حال انجام بود، تصریح کرد: باید این رویه در سال جاری نیز استمرار داشته باشد زیرا شرط کاملا موثر و خوبی برای تسریع خروج هر چه سریع تر دولت از پروژه های عمرانی است.
در اصفهان برای تولید ریل و همچنین در اصفهان تهران، اراک و کرمان برای تولید واگن کارخانجات متعددی داریم
کیان پور در پاسخ به این سوال که وضعیت تولید ریل ملی به کجا رسید، گفت: ما در اصفهان برای تولید ریل و همچنین در اصفهان تهران، اراک و کرمان برای تولید واگن کارخانجات متعددی داریم و برای رشد کیفیت تولیدات داخلی شرکت های داخلی باید خود را ملزم به مشارکت با شرکت های خارجی کنند تا تحت لیسانس آن ها تولیدات انجام شود.
شرکت های داخلی ملزم به تحویل واگن و ریل ملی شوند
وی با اشاره به برخی بدعهدی های شرکت های داخلی در تولید ریل و واگن، افزود: کارخانجات داخلی باید ملزم شوند که تولید کرده و تحویل دهند که این موضوعات باید در قراردادها از حیث دیرکرد، خسارت و غیره پیش بینی شود.


مجید کیان پور
کیان پور تاکید کرد: استارت ورود بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار خارجی در سال 96 زده شده و از این رو امسال با جدیت بیشتری باید این موضوع پیگیری شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت وقوع سوانح مختلف دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای در سال گذشته چه بوده است، تصریح کرد: حوادث رخ داده برخی به علت ضعف مدیریت و برخی به نواقصی که در کار وجود دارد مرتبط است.
ضرورت افزایش آمادگی کشور در مقابله با حوادث قهری مانند زلزله و برف
این نماینده مردم در مجلس دهم، عامل خطای نیروی انسانی را نیز در بروز حوادث اخیر بی تاثیر ندانست و گفت: در حوادث قهری مانند زلزله و برف که حادثه نبوده و رخداد طبیعی است کشور باید آمادگی خود را برای مقابله با آن افزایش داده تا بتوانیم از آن به نحو مطلوب استفاده کنیم زیرا این نوع رخدادها در همه کشورها صورت می گیرد.
عامل خطای نیروی انسانی در بروز حوادث اخیر بی تاثیر نیست
وی با اشاره به حوادث اخیری که در حوزه دریایی و هوایی ر داد، افزود: متاسفانه در حوادثی مانند سانچی یا سقوط ATR72 علت حادثه مربوط به خطای انسانی و بخشی دیگر مربوط به تجهیزات و همچنین فرسوده بودن ناوگان است.
کیان پور ادامه داد: البته در خصوص کشتی سانچی نمی توانیم بگوییم که ناوگان فرسوده عامل بروز حادثه شد زیرا این کشتی ساخت سال 2008 و از به روز ترین کشتی های دنیا بوده است، ولی شاید نقص در طراحی کشتی و راهبری آن در کنار خطای انسانی در بروز حادثه تاثیر داشته است.
ضرورت ارتقا دانش برای کاهش خطای انسانی در سوانح مختلف
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه هنوز اخبار دقیقی از علت بروز سانحه برای هواپیما ATR72 و کشتی سانچی منتشر نشده است، افزود: آنچه که مشخص است ضرورت ارتقا دانش در کشور به حدی است که دیگر فرضیه وجود خطای انسانی در چنین حوادثی به صفر برسد.

مجید کیان پور

کیان پور ادامه داد: در موضوع قطار مشهد-سمنان و بروز حادثه در آن عامل انسانی دخیل بود و به علت خارج کردن هدایت لوکوموتیو از حالت اتوماتیک به حالت دستی و عدم اطلاع مسئول شیفت بعدی این حادثه رخ داد.
وی تاکید کرد: در خصوص قطار سمنان- مشهد واقعیتی که وجود دارد این است که ما باید از تکنولوژی در مرحله ای استفاده کنیم که استفاده از حالت دستی لوکوموتیو به حداقل برسد و اگر هم ضرورتی به استفاده بود در شرایط خیلی خاص که تمام توجهات به سمت آن معطوف شده، باشد.
علی رغم اینکه همه می گویند پس از برجام تحریم ها برداشته شده اما هر چه بررسی می کنیم می بینم که هیچ محدودیتی در عمل کاهش نیافته است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه ما نباید از تکنولوژی روز دنیا عقب بمانیم، گفت: خیلی مواقع به واسطه تحریم ها نتوانسته ایم مشکلات حمل و نقلی کشور را برطرف کنیم علی رغم اینکه همه می گویند پس از برجام تحریم ها برداشته شده اما هر چه بررسی می کنیم می بینم که هیچ محدودیتی در عمل کاهش نیافته و همه توافقات تنها بر روی کاغذ بوده است.
وزارت راه دستور العملی برای عدم استفاده از هواپیماهای بیش از 20 سال صادر کند
این عضو کمیسیون عمران مجلس دهم، با انتقاد از عمر بالای ناوگان در شقوق مختلف حمل و نقل کشور، افزود: ای کاش دستور العملی از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر شود تا دیگر ایرلاین ها هواپیماهای بالای 20 سال را استفاده نکنند.
وی با بیان اینکه عمر مفید ناوگان هوایی در دنیا 11 سال ولی در کشور ما 23 سال است، تصریح کرد: اگر ما توجهی به این مقوله نداشته باشیم هزاری هم که سازمان هواپیمایی استانداردها را رعایت کرده، قطعات تعوض شود و تعمیرات سنگین صورت بگیرد بازهم درصد خطا وجود دارد.
کیان پور با تاکید بر اینکه ما نباید اجازه بدهیم که فرودگاه های کشور آرامگاه هواپیماهای کهنه باشند، گفت: در فرودگاه مهرآباد تعداد هواپیماهای فرسوده بسیار زیاد است این وضعیت در سایر فرودگاه های کشور نیز دیده می شود.
130 هواپیمای زمین گیر در کشور داریم
وی با بیان اینکه ناوگان هوایی کشور در حدود 260 هواپیما دارد که از این تعداد در حدود 130 هواپیما زمین گیر است، افزود: متاسفانه عدم توجه به عمر هواپیما در حین خرید آن این معضل را ایجاد کرده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به سانحه ای که برای یکی از هواپیمای توپولوف 154 رخ داد، تصریح کرد: در آن زمان به راحتی گفتیم که این نوع هواپیما به درد نمی خورد و کل هواپیماها از این نوع را از رده خارج کردیم اما به ضرر بسیاری که به ایرلاین ها وارد شد و دیگر هم جبران نشد فکر نکردیم.
از رده خارج کردن توپولوف ضررهای بسیاری به ایرلاین ها تحمیل کرد
وی تاکید کرد: ناوگان هوایی ما نباید با هواپیمای فرسوده نوسازی شود زیرا سرنوشت هواپیمای فرسوده زمین گیر شدن و دریگری با مشکلات عدیده است.
کیان پور با بیان اینکه از ابتدا نباید دستورالعمل خرید توپولوف ها با عمر بالا صادر و اجازه ورود آن به کشور به کشور داده می شد، گفت: در چنین شرایطی که امکان خرید هواپیمای نو وجود نداشته و پول آن نیز فراهم نیست اجاره هواپیما بهترین گزینه است.
وی ادامه داد: با اجاره هواپیما در نهایت وقتی عمر آن بالا برود دوباره این روند با اجاره از کشور دیگری پیگیری می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه خرید هواپیمای بالای 20 یا 25 سال هزینه های سرباری برای کشور دارد، افزود: تعمیر و نگهداری این نوع هواپیماها بسیار سنگین بوده از این رو خرید آن مقرون به صرفه نیست.
اجاره هواپیما بهتر از خرید هواپیمای فرسوده است
وضعیت حمل و نقل ریلی بهتر از هوایی است
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم، با بیان اینکه فرسودگی ناوگان هوایی در ناوگان ریلی نیز مشهود است، گفت: شرکت های مسافربری که در زمینه حمل و نقل ریلی فعالیت دارند خرید واگن های مسافری با بیش از 20 سال را در دستور کار خود دارد.
وی ادامه داد: فرضا اگر واگن نو 2 میلیارد برای کشور هزینه داشته باشد این واگن دست دوم را 500 میلیون خریده و 300 میلیون هم هزینه تعمیرات آن می شود در نتیجه متاسفانه در حدود یک سوم واگن نو برای کشور هزینه داشته اما کارایی آن چندان نیست.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تولید واگن های تحت لیسانس شرکت های خارجی و استفاده از صنعت روز دنیا به کاهش سوانح ریلی در کشور کمک می کند، گفت: ما باید به این سمت حرکت کنیم که اجازه واردات واگن فرسوده به کشور داده نشود.
عمر ناوگان ریلی کشور 65 سال است
کیان پور با تاکید بر اینکه قطعا وضعیت ناوگان ریلی کشور از ناوگان هوایی آن بهتر است، افزود: عمر واگن مسافری ما بیش از 65 سال است که خوشبختانه اکنون واگن های بالای 40 سال از رده خارج شده و در برنامه های آتی به دنبال خارج سازی واگن بالای 30 سال از بهره برداری هستیم.
واگن های بالای 40 سال از رده خارج شده و در برنامه های آتی به دنبال خارج سازی واگن بالای 30 سال از بهره برداری هستیم
وی تاکید کرد: هر چه بتوانیم واگن های به روز تر و بهتری را تولید کنیم به ایمنی حمل و نقل کمک کرده و هزینه تعمیر و نگهداری را نیز در این حوزه کاهش می دهیم.
برخی توضیحات چینی ها درباره سانچی قانع کننده نیست
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم، در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی بروز سانحه برای سانچی با اشاره به سفری که با کمیسیون عمران مجلس به چین داشته، گفت: یک ماه بعد از حادثه نشستی با مسئولان کشور چین در خصوص این حادثه برگزار شد که برخی توضیحات آن ها قانع کننده نبود.
وی ادامه داد: توقف روند اطفای حریق در شب، چرایی عدم تغییر جهت کشتی با تکنیک های دریانوردی برای کاهش ورود دود و آتش به داخل سانچی و بی توجهی به غرق شدن آن از نکاتی بود که از سوی تیم ایرانی قانع کننده نبود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سانچی ابتدا در عمق 50 متری و پس از آن در عمق 100 متری و در نهایت غرق شد، گفت: متاسفانه تاخیر پیگیری مسئولان در این حادثه نیز مورد انتقاد است.
توقف روند اطفای حریق در شب، چرایی عدم تغییر جهت کشتی با تکنیک های دریانوردی برای کاهش ورود دود و آتش به داخل سانچی و بی توجهی به غرق شدن آن از نکاتی بود که از سوی تیم ایرانی قانع کننده نبود
وی با تاکید بر اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول پیگیری این سانحه بوده است، تصریح کرد: متاسفانه حضور وی با چند روز تاخیر در محل حادثه باعث اعتراض های بسیار مردم شد ضمن اینکه سرکنسول ما در چین از حضور خود از روز اول و پیگیری حادثه خبر می دهد.
دغدغه چینی ها در سانحه سانچی آلودگی زیست محیطی بود
کیان پور با بیان اینکه طبق اظهارات چینی ها بررسی لکه نفتی با ماهواره صورت گرفته بود، گفت: متاسفانه دغدغه چینی ها در سانحه سانچی به لحاظ زیست محیطی بوده است.
وی ادامه داد: به اعتقاد چینی ها از روز اول کسی در این حادثه زنده نمانده زیرا در نتیجه برخورد دو کشتی قبل از انفجار به علت انتشار گازها خدمه جان خود را از دست داده اند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به این سوال که چرا خدمه سانچی خود را به اتاق ایزوله نرسانده اند، گفت: فرصتی برای خدمه و کارکنان در جهت رساندن خود به این اتاق وجود نداشته زیرا نهایت 3 دقیقه فرصت وجود داشته است.
کیان پور ادامه داد: اگر فرصت برای خدمه وجود داشت حتما خود را نجات می دادند اما شدت حادثه فرصت هر نوع عکس العمل و اقدام را از آن ها گرفته است.
تحریم ها علت نصب پرچم پاناما بر سانچی بود
این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی نصب پرچم پاناما بر روی سانچی و همچنین مقصد دقیق این کشتی، گفت: مقصد تا جایی که می دانیم کره جنوبی بوده و علت نصب پرچم پاناما تحریم ها بوده است زیرا در زمان تحریم ها ما مجبور به تغییر تاکتیک ها هستیم.
کیان پور در پاسخ به این سوال که در برخورد دو کشتی عمدی در کار بود یا خیر، افزود: خیر سمت راست کشتی کریستان کامل سوخته بود و علت نجات پیدا کردن خدمه کشتی کریستان محل قرار گیری قایق نجات بود.
تعمدی در حادثه سانچی وجود ندارد
وی ادامه داد: محل قرارگیری قایق نجات سانچی به گونه ای بوده که امکان استفاده از آن بعد از حادثه وجود نداشته اما کشتی کریستان به این صورت نبوده است.
امکان تجدیدنظر در طراحی کشتی های همچون سانچی
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم، با بیان اینکه حادثه رخ داده برای سانچی در دنیا در نوع خود کم نظیر بود، تصریح کرد: چنین حادثه ای تاکنون رخ نداده و این باعث می شود که حتی آیین نامه طراحی این نوع کشتی ها و حتی مکان قرار گیری قایق نجات در آن ها تجدید نظر شود.
وی همچنین با اشاره به برخی اظهارنظر ها در خصوص پاک شدن اطلاعات جعبه سیاه کریستان، گفت: بعید است جعبه سیاه کریستان پاک شده باشد.
کیان پور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه چرا در سوانح هیچ گاه علت دقیق حادثه مشخص نمی شود، افزود: چون معمولا بازمانده ای بعد از حادثه وجود ندارد که بخواهد شرایط را تعریف کند و بیشترین شواهد ما همان جعبه سیاه و آثاری باقی مانده است به همین دلیل هم خیلی طول می کشد تا علل واقعی سانحه مشخص شود.
نبود بازمانده ای در سوانح هوایی علت مشخص نشدن علت دقیق بروز حادثه است
وی ادامه داد: اگر بخواهیم علت دقیق سانحه مشخص شود باید کوچک ترین قطعات هواپیما مورد بررسی واقع شود زیرا در چنین سوانحی پیدا کردن علت بسیار پیچیده است به دلیل اینکه با یک مسئله و هزار فرضیه رو به رو هستیم.
امکان اظهارنظر قطعی در خصوص علت سوانح هوایی و ریلی ایجاد می شود
این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: برای دستگاه های مختلف نظارتی باید علت سانحه مشخص باشد در غیر این صورت نمی توان با حدس و گمان با عوامل برخورد کرد.
کیان پور ادامه داد: شاید در آینده امکان اظهارنظر قطعی در خصوص سوانح هوایی و ریلی ایجاد شود، به طور مثال اکنون اتوبوس ها به سامانه ای مجهز شدند که تمام حرکات راننده را ضبط و مخابره می کند که این در صورت بروز سانحه امکان بررسی علل حادثه راحت تر کرده است حال اگر در صنعت هوایی و ریلی نیز همچنین سامانه ای نصب شود به صورت آنلاین همه چیز رصد خواهد شد.
کیفیت پروژه های عمرانی باید افزایش یابد
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم، در پاسخ به سوال دیگری در خصوص چرایی کاهش کیفیت پروژه ها در سال های اخیر، گفت: در این باره ابتدا باید ضمن توجه به طراحی ها در روش های اجرا نیزباید بازنگری هایی با هدف الگوگیری از روش های روز دنیا صورت بگیرد.
کیان پور تاکید کرد: مطالعه و طراحی پروژه ها باید کاملا حساب شده باشد و از انجام اقدامات آزمایشگاهی نباید به راحتی گذشت.
وی با بیان اینکه شرکت هایی که کنترلی و نظارتی هستند باید توجه بیشتری داشته باشند، گفت: تضمین در پروژه ها باید وارد شود زیرا با تضمین آن ها بیمه پروژه ها صورت گرفته در نتیجه کیفیت طرح ها افزایش می یابد.
کیفیت پروژه های عمرانی با تضمین وبیمه و در نهایت نظارت مستمر بر آن ها افزایش می یابد
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم، در خصوص ارزیابی وضعیت بازار مسکن، افزود: بازار مسکن در سال 96 تا اوایل مهرماه بازار آرامی بود اما از اواسط مهرماه تا اوایل دی ماه افزایش حجم خرید و فروش ها و گردش مالی صورت گرفت.
وی ادامه داد: در خصوص بازار مسکن نکته اساسی که وجود داشت این بود که یک سری افزایش قیمت بیشتر در حول و هوش واحدهای نقلی یا با متراژ کم رخ داد که علت آن افزایش قدرت خرید مردم با ارایه تسهیلات بانکی بود.
کیان پور تاکید کرد: از اوایل دی ماه تا پایان بهمن ماه 96 نوسانات نرخ ارز بازار مسکن را تحت شعاع قرار داده و منجر به رشد قیمت ها بیش از نرخ تورم و حتی تا20 درصد هم شد.
تعدیل نرخ سود بانکی بازار مسکن را بهم ریخت
وی با اشاره به تعدیل نرخ سود بانکی در سال 96 و تاثیر آن بر بازار مسکن، گفت: نکته اساسی در این باره ناتوانی در تنظیم بازارهای موازی مسکن در زمان تعدیل نرخ سود بانکی بود زیرا نتوانستیم مکانیزمی را برای جذب سرمایه های مردم تعریف کنیم.
کیان پور تعدیل صرف نرخ سود بانکی بدون ایجاد مشوق هایی برای سرمایه گذاری مردم در بورس، صنعت و یا تولید معضلات عدیده ای را ایجاد کرد زیرا پول های آزاد شده از شبکه بانکی وارد بازار مسکن، ارز و سکه شده و سردرگمی را برای پول های سردرگم ایجاد کرد.
تنظیم بازار مسکن با اقدامات مقطعی ممکن نیست
وی همچنین با اشاره به اقدام بانک مرکزی در خصوص انتشار گواهی سپرده 20 درصد در زمان افزایش نرخ ارز، تصریح کرد: این نوع اقدامات به عنوان مُسکن و موقتی نمی تواند به بهبود بازار کمک کند از این رو باید به دنبال ظرفیت سازی و استفاده از منابع باشیم.
کیان پور تاکید کرد: باید برای بازار سرمایه محل سرمایه گذاری مشخص شود تا آثار آن در تولید ناخالص ملی نمودار شود.
دولت باید سیاست گذار در بازار مسکن باشد
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آینده بازار چگونه خواهد بود، گفت: اعتقاد من بر این است که ما سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم که از این تعداد 550 تا 600 واحد توسط بخش خصوصی و مابقی باید از سوی دولت تولید شود.
وی ادامه داد: ارایه تسهیلات، معافیت مالیات، کاهش میزان عوارض پرداختی و ارایه خدمات زیربنایی و روبنایی باید با ورود دولت در مسیر تولید مسکن صورت بگیرد و همچنین با برنامه مداری و ایجاد مشوق ها حضور بخش خصوصی نیز در این حوزه باید تقویت شود.
کیان پوربا بیان اینکه در طی دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه تولید مسکن سالی 300 هزار به عبارتی یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی عقب هستیم، افزود: هر چه این میزان در سال های بعدی افزایش یابد انباشت تقاضا رخ داده و یک باره فنر رها شده و دوباره یک گسیختگی بین عرضه و تقاضا برای برهم زدن تعادل رخ خواهد داد.
در طی دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه تولید مسکن سالی 300 هزار به عبارتی یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی عقب هستیم
کیان پور گفت: با توجه به اینکه بازار مسکن متاثر از بازارهای موازی است، اگر این بازارها کنترل شوند قیمت مسکن در سال جاری کنترل می شود.
وی با بیان اینکه دولت باید در حوزه مسکن ورود داشته و با سیاست گذاری تولید مسکن از سوی بخش خصوصی را تقویت کند، افزود: اظهارنظر در خصوص وجود خانه خالی دردی را درمان نمی کند ما باید بدانیم که سالی 800 هزار ازدواج در کشور رخ می دهد و 200 هزار واحد نیاز خودسرپرست ها و افراد مجرد است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: باید دولت سیاست گذاری کند که مسکن در سبدهای مختلف برای نفرات مختلف و در متراژ گوناگون تعریف شود.
دولت دست از رقابت با بخش خصوصی بردارد
وی تاکید کرد: دولت نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند باید با حذف مالیات در این حوزه و ارایه تسهیلات ارزان و همچنین عوارض ساخت و ساز منطقی تولید را رونق ببخشد.
کیان پور با اشاره به عریض و طویل بودن وزارت راه و شهرسازی، گفت: 7 الی 8 معاونت در این وزارتخانه با 14 سازمان وابسته به آن وجود دارد که راهبری آن با شخص وزیر است.
وی ادامه داد: وزارتخانه فوق العاده عریض و طویل بود و کار طاقت فرسای دارد از حیث زمین، دریا، هوا و خشکی را در بر دارد از این رو من خود با تفکیک این وزارتخانه صد درصد موافق هستم اما در حال حاضر مشکل اصلی در کشور این نیست.
مشکلات بزرگتری از ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی داریم
کیان پور تاکید کرد: تولید و اشتغال و موضوعات مهم تر از تفکیک وزارتخانه ها اکنون مطرح است و باید دست از آزمون و خطا برداریم.
وی در پاسخ به این سوال که وجود معاونتی برای بررسی سوانح مختلف در وزارت راه و شهرسازی لازم است یا خیر، گفت: در گذشته مدیریت بحران و معاونت امور دولت در این وزارتخانه وجود داشت که حذف شد، اما احیا آن برای پیگیری حوادث غیر مترقبه لازم است.
ضرورت احیای معاونت مدیریت بحران و معاونت امور دولت دراین وزارت راه و شهرسازی
کیان پور با اشاره به مسئولیت خود در دولت دهم، افزود: با مسئولیت معاونت وزیر در حوزه عمران و بهسازی اقدامات خوبی در حوزه صنعت نوسازی شهری، مطالعات بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیر رسمی صورت گرفت.
کلنگ نوسازی محله سیروس تهران در زمان معاونت بنده در حوزه عمران و بهسازی دولت دهم زده شد
وی ادامه داد: در آن دوران موفق به نوسازی 265 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده توسط مردم و بخش خصوصی شدیم.
کیان پور گفت: در 55 هزار هکتار بافت های حاشیه ای هم کارهای خوبی در 31 استان کشور صورت گرفت که از جمله آن در تهران پروژه محله سیروس بود که در سال گذشته توسط رئیس جمهور افتتاح شد.
نایب رئیس کمیسیونعمران مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص چرایی برداشت از صندوق توسعه ملی برای طرح های عمرانی، افزود: چون بودجه دولت محدود و منابع عمومی کفاف بودجه عمرانی را نمی دهد به همین دلیل مجبور به برداشت از صندوق توسعه ملی هستیم.
وی ادامه داد: البته باید با تغییر رویکردها و ایجاد مشوق هایمناسب بخش خصوصی را درگیر کنیم تا حجم برداشت ها از صندوق توسعه ملی کاهش یابد./
پایان پیام


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

صبر ولوو لبریز شد

اتحادیه گازی روسیه در آسیای مرکزی به کجا رسید؟

مسئولان امنیت سرمایه گذاری را برای فعالان بورس ایجاد کنند

آلارم تشکیل رانت ارزی

5 چالش بزرگ حوزه سنگ‌آهن

تعمیر موتور تولید جهان

کنترل تورم اولویت اصلی است

استقبال از انتخابات اتاق

سه مهارت ضروری مدیر منابع انسانی

16 میلیارد تومان وصولی حقوق دولتی معادن لرستان

بانک چین در مسیر سبز قرار گرفت

243 هزار تن کالا از استان سمنان به کشورهای مختلف صادر شد

42 ماده معدنی در استان سمنان استخراج می‌شود

بیش از 2.5 میلیون قطعه بچه ماهی در تالاب شادگان رهاسازی شد

سامانه یکپارچه اموال تکمیلی باید سال آینده به طور کامل اجرا شود

عملیات حفاری علت قطع شبکه ارتباطی 4 شهر مازندران

ارتباط مستقیم بین بانک‌های ایران و روسیه برقرار شد

ساعت کار بازار متشکل ارزی اعلام شد

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در 1402 بیشتر از امسال است

جزئیات تورم خوراکی ها در دی ماه/ گوشت قرمز 15 درصد گران شد

وام نداریم، سوال نکنید!

نشست شورای اطلاع‌رسانی وزارت اقتصاد به میزبانی بانک صادرات ایران

ضرورت تعیین دامنه نوسان برای سکه‌های بورسی/ عرضه در قیمت‌های پیشنهادی غیرمتعارف متوقف شود

جزو قشر خاکستری هستم و به آن افتخار می‌کنم/ باید آداب امر به معروف و نهی از منکر را بیاموزیم/ نباید عمل به سفارش رهبری در همراهی با مردم هزینه داشته باشد

تلاش اعضای کمیسیون برای ارتقا یا رساندن بودجه قوه قضائیه به 2.9 درصد/ تشکیل کمیته تخصصی در تلفیق برای تحقق این موضوع

© - www.fasletejarat.ir . All Rights Reserved.