مدت زمان قطار حومه‌ای قم-تهران 2 ساعت و 45 دقیقه/ لغو سرویس 5 صبح راه و شهرسازی

مدت زمان قطار حومه‌ای قم-تهران 2 ساعت و 45 دقیقه/ لغو سرویس 5 صبح

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - شرکت راه آهن در نظر دارد تا قطار حومه ای قم ـ تهران در ساعت 5 و 25 دقیقه صبح را از روز جمعه 17 فروردین لغو کرده و به جای آن زمان سفر از قم به تهران، ساعت 9 و 30 دقیقه باشد.

قطار حومه ای که همواره از سوی وزیر راه و شهرسازی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دوره وزارتش یاد می شود، اخیرا به دلیل برخی ناکارآمدی ها با انتقاد رو به رو شده است.
اگر چه بر اساس اظهارات عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، یکی از مهمترین مشکلات حمل و نقلی و زیست محیطی تهران، ورود روزانه 600 تا 900 هزار دستگاه خودروی شخصی از شهرهای مجاور و حومه تهران به پایتخت است، با این حال در دنیا معضل ناپایداری زیست محیطی و صعوبت حمل و نقل درون شهری را با توسعه شهرهای اقماری و اتصال آنها با استفاده از حمل و نقل ریلی حل کرده اند.
اما آنچه سبب شده تا در شهرهایی چون توکیو که روزانه 7 تا 10 میلیون نفر جمعیت شناور دارد و شبها برای استراحت به شهرهای اقماری پایتخت ژاپن سفر می کنند، کندی تردد در شهر صورت نگیرد، توسعه حمل و نقل ریلی سریع السیر و اختصاصی برای مسافران شهرهای اقماری توکیو است.
به نظر می رسد الگوبرداری عجیب وزارت راه و شهرسازی از شهرهایی چون توکیو، لندن، شانگهای، پکن و نیویورک که در توسعه حمل و نقل ریلی مسافری پرسرعت، گوی سبقت را از سایر کلانشهرهای مطرح دنیا ربوده اند، نتوانسته به کاهش سهم جاده و خودروی شخصی از تردد مسافران شهرهای اقماری تهران به پایتخت و انتقال آنها به ریل منجر شود.
نمونه این برنامه ریزی ناموفق، قطار حومه ای قم ـ تهران است که در روزهای اخیر و پس از تغییر ساعت رسمی کشور و جابه جایی زمان نماز صبح، قطار 5 و 25 دقیقه، ساعت 8 و 10 دقیقه به ایستگاه راه آهن تهران می رسد! علت آن، توقف 20 دقیقه ای برای نماز صبح و سپس توقف های متعدد در میانه راه برای عبور دادن قطارهای عبوری از مسیر ریلی تهران قم اعم از باری و مسافری است.
زمان سفر از قم به تهران با قطار حومه ای، حدود 3 ساعت!
این اتفاقات سبب شده تا مسیر یک و ساعت و نیمه قم ـ تهران (در صورت تردد با خودروی شخصی) به 2 ساعت و 45 دقیقه برسد تقریبا دو برابر زمان سفر با خودروی شخصی.

این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی بارها از عدم کاهش سهم خودرو از حمل و نقل مسافران حومه ای تهران و عدم افزایش سهم ریل از این جابه جایی علی رغم توسعه قطارهای حومه ای و تخصیص یارانه های سنگین دولتی به این قطارها انتقاد کرده است.

قطار 5:25 دقیقه صبح از برنامه حذف شد
همچنین از دیگر مشکلات این خط این است که قرار است از روز جمعه 17 فروردین، قطار ساعت 5 و 25 دقیقه صبح حذف شده و ساعت شروع تردد ریلی به تهران از 9:35 دقیقه باشد.

این در حالی است که بیشترین مسافران قطار حومه ای ساعت 5 و 25 دقیقه این قطار، دانشجویان، کارمندان و بیمارانی هستند که برای انجام کارهای روزمره خود، صبح ها از قم خارج و عصرها به این کلانشهر جنوبی پایتخت برمی گردند.
از سوی دیگر به دلیل دور بودن میدان مرکزی، برای سوار و پیاده کردن مسافران جاده ای، میدان 72 تن قم در نظر گرفته شده است که فاصله زیادی با مرکز شهر دارد و امکان استفاده خانواده ها یا بانوان از این محل برای تردد به تهران مشکل خواهد بود. این در حالی است که ایستگاه مرکزی راه آهن قم در مرکز شهر و در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه (س) قرار دارد که از امنیت اجتماعی مناسبی برای خانواده ها برخوردار است.


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

افزایش مبادلات تجاری ایران و زیمبابوه به بیش از 500 میلیون دلار

جزئیات نحوه تحقق درآمدهای مالیاتی سال آینده/تشکیل اداره کل پیگیری قراردادهای سلبریتی‌ها

ضرورت تامین وسایل گرمایشی و عایق‌بندی چادرهای زلزله‌زدگان

قیمت سکه و طلا 16 بهمن 1401/ سکه امامی 23 میلیون و 800 هزار تومان

شرکت اروندان در مسیر دانش‌بنیان شدن قرار گرفته است

تلاش برای تهیه نقشه راه گردشگری معلولان/اولویت بندی مشکلات سفر

تعریف ٩ شرط برای متقاضیان خرید محصولات خودروسازان بزرگ

میزان مصرف کود کشاورزی درکشور بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است

تصویب قانون پدافند غیرعامل باعث تقویت حوزه مدیریت بحران کشور می‌شود

مجارستان: اروپا با کمبود و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل روبرو می‌َشود

پروژه کمربندی دوم تهران ساخته می شود

خودکفایی در احداث خطوط ریلی مهمترین دستاورد بعد از انقلاب اسلامی این حوزه است

تعیین سقف قیمت فرآورده‌های نفتی روسیه از سوی غربی‌ها

دورخیز انگلیس برای بیشترین افزایش هزینه قبض آب در 20 سال گذشته

عرضه کود اوره در بورس مانع تولید کالاهای اساسی / دستورالعمل خرید تضمینی گندم ابلاغ می شود

ایران استوار؛ 44 سال افتخار| رشد 11 برابری تولید برق نسبت به سال 57/ سهام‌‌دار شدن مردم در بهترین بنگاه‌‌های تولیدی با اعطای سهام عدالت‌‌

ساماندهی دستفروشان در روزهای پایانی سال

بهای جمع آوری انواع پسماند اعلام شد

نماینده ویژه وزیر کار برای رسیدگی به زلزله‌زدگان آذربایجان‌غربی منصوب شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهمان سفره ناهار کارگران کارخانه اسیدسیتریک کرمانشاه شد

مهم‌ترین رویکرد مشترک ایران و زیمباوه، استکبارستیزی در مجامع بین‌المللی است

تحویل مصالح و اسکلت‌های پیش‌ساخته به زلزله زدگان خوی بعد از آواربرداری

بازدید فرمانده بسیج وزارت جهاد کشاورزی از مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی

کشاورزی معیشتی و چالش اجرای الگوی کشت

خودکفایی در احداث خطوط ریلی مهمترین دستاورد بعد از انقلاب اسلامی

© - www.fasletejarat.ir . All Rights Reserved.