اخطار شورای رقابت به راه آهن راه و شهرسازی

اخطار شورای رقابت به راه آهن

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - ­شورای رقابت با هدف مقابله با انحصار شدید به شرکت راه آهن اخطار داد.

به گزارش فصل تجارت به نقل از مرکز ملی رقابت، با توجه به تهیه و تصویب دستورالعمل "تعیین نرخ خدمات لوکوموتیوهای بخش خصوصی" توسط شورای رقابت و ابلاغ آن به شرکت راه آهن در سال 1400، این دستورالعمل هنوز به اجرا نرسیده است. همین امر موجبات تشدید انحصار و آسیب کیفیت خدمات ارائه شده در بازار حمل و نقل خدمات ریلی را فراهم کرده است. بر همین اساس شورای رقابت در مکاتبه‌ای در 19 مهرماه، به شرکت ملی راه آهن درباره اجرا نکردن دستورالعمل "تعیین نرخ خدمات لوکوموتیوهای بخش خصوصی" اخطار داد.
با توجه به انحصاری بودن شبکه اصلی راه آهن و نقش مسلط شرکت ملی راه آهن در ارائه خدمات در بازار حمل و نقل ریلی، تهیه دستورالعمل "تعیین نرخ خدمات لوکوموتیوهای بخش خصوصی" در سال 1391 در شورای رقابت کلید خورد و باوجود بازنگری در سال 1399 و ابلاغ به شرکت راه آهن در سال 1400، هنوز به اجرا نرسیده است.
بر اساس شواهد و بررسی‌های انجام شده در مرکز ملی رقابت، شرکت‌های مالک لوکوموتیو با مشکلات متعددی در خصوص تعیین تعرفه خدمات لوکوموتیو مواجه بوده‌اند. به همین جهت شورای رقابت در جلسه 463 خود در 20 اردیبهشت ماه 1400 تصمیماتی را در خصوص تعیین تعرفه خدمات لوکوموتیو اتخاذ کرده و دستورالعمل "تعیین نرخ خدمات لوکوموتیوهای بخش خصوصی" را به تصویب رساند. گفتنی است بر اساس ماده 5 دستورالعمل مذکور، هیئتی کارشناسی به منظور برآورد اقلام هزینه‌ای تشکیل و ضمن ارسال مصوبه این هیئت، از شرکت ملی راه آهن برای شرکت در آن دعوت به عمل آمده است.
در همین راستا شورای رقابت در 16 مهر ماه، طی مکاتبه‌ای با مدیرعامل شرکت راه آهن ضمن اشاره به دعوت چندباره شورای رقابت از شرکت ملی راه آهن برای حضور در هیئت کارشناسی در خصوص تعیین تعرفه خدمات لوکوموتیو و گذشت بیش از یک سال از ابلاغ دستورالعمل تعیین تعرفه خدمات لوکوموتیو و واصل نشدن پاسخ لازم، خاطرنشان کرد: در صورت دریافت نکردن پاسخ مقتضی مفاده ماده (60) فصل نهم اصل 44 قانون اساسی به اجرا گذاشته خواهد شد.
این موضوع در حالی است که شورای رقابت در راستای مقابله با رفتارهای ضدرقابتی موجود در این بخش علاوه بر تصویب دستورالعمل قیمتی و اجرایی‌سازی آن، می‌تواند با استناد به ماده 59 فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، تأسیس یک نهاد تنظیم‌گر بخشی رقابت مستقل در حوزه حمل و نقل ریلی را به هیئت وزیران پیشنهاد دهد.
بر اساس این گزارش، درباره اجرا نشدن مصوبه شورای رقابت توسط شرکت راه آهن دلایلی قابل ذکر است که از جمله این دلایل تعارض میان نقش حاکمیتی و سیاستگذاری مدیرعامل راه آهن و نقش بازیگری آن در بازار ارائه خدمات حمل و نقل ریلی است که باید حل شود. این تعارض از آنجا ناشی می‌شود که مدیرعامل شرکت ملی راه آهن، همزمان معاون وزیر راه و شهرسازی نیز هست. به این ترتیب تجمیع وظایف رگولاتوری و حاکمیتی و سیاست گذاری مدیرعامل شرکت راه آهن در کنار وظیفه درآمدزایی و تجاری برای شرکت ملی راه آهن باعث نوعی تعارض می‌شود که در اجرا نتواند وظیفه سیاست گذاری و تجاری را به نحوی به انجام برساند که سایر فعالان بازار نیز آسیب نبینند.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث/ تفاهم نامه تأمین مالی دانش بنیان ها

وام مسکن چند؟

اصلاح و رفع خاموشی بیش از 2700 پایه چراغ در فضاهای سبز شرق تهران

بررسی مصوبات سفر اعضای کمیسیون اجتماعی به آذربایجان شرقی با حضور وزیر کار

رشد 100 درصدی تولید ماشین آلات معدنی در 6 ماهه اول امسال

رستم قاسمی درگذشت

لزوم تدوین استراتژی توسعه اقتصادی در بخش صنعت/تکثرگرایی نشانه توسعه نیست

چهار عامل افزایش قیمت گوشت قرمز/ ضرورت مقابله با دلالی و قاچاق دام

خروج محصولات ایرانخودرو و سایپا از شمول قیمت‌گذاری تا پایان سال

حوزه علم و فناوری تنها صنعت دارای ارزش افزوده چند صد درصدی است

قرض الحسنه یک خدمت عدالت خواهانه در راستای تحقق عدالت اجتماعی است

واریز سود سهام عدالت تا یک‌ماه دیگر

تامین مالی قرض الحسنه دانش بنیان ها بهترین نوع تامین مالی برای تولید بهترین محصولات است

انتشار اوراق قرض‌الحسنه برای اولین بار در کشور

عربستان: شریک قابل اعتماد چین در زمینه انرژی باقی خواهیم ماند

پایداری شغل با افزایش مهارت بیشتر می‌شود

طفره شرکت‌های هواپیمایی و ریلی از فروش بلیت نیم بهای معلولان

آغاز رقابت تسلا با خودروسازان چینی

پهلوگیری 3 فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی در بندرامام

کاریابی‌های غیردولتی 10 روزه مجوز می‌گیرند

رییس گمرک تغییر کرد

بازدید از پروژه 1460 واحدی طرح نهضت ملی مسکن پرند

دوئل حرف تا عمل صیانت از خاک در کشور

راهبرد وزیر جدید مسکن؛ مقابله با احتکار زمین و توسعه افقی شهرها

صندوق توسعه حمل‌ونقل باید هرچه زودتر فعال شود

© - www.fasletejarat.ir . All Rights Reserved.