نیاز 22 هزار میلیارد تومانی راه‌آهن رشت- آستارا برای تکمیل کار و تعاون

نیاز 22 هزار میلیارد تومانی راه‌آهن رشت- آستارا برای تکمیل

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، راه آهن رشت- آستارا را مهم‌ترین پروژه ریلی کشور دانست که به 22 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و گفت: این خط ریلی تکمیل‌کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند.

خیرالله خادمی درباره وضعیت راه آهن رشت- آستارا و حضور کشور روسیه در این پروژه اظهار کرد: این خط ریلی 164 کیلومتر طول دارد و به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی، حدود 50 درصد مسیر به احداث پل نیاز دارد که برای 52 کیلومتر آن طراحی پل انجام شده است.
وی این خط ریلی را نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی دانست و گفت: یکی از گره‌های این پروژه تملک اراضی مسیر است چرا که سرتاسر این پروژه زمین‌های کشاورزی ارزشمند وجود دارد و به 2000 میلیارد تومان اعتبار برای تملک این اراضی نیاز است. علاوه بر این 20 هزار میلیارد تومان هم برای احداث پروژه مورد نیاز است که برای تامین آن باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و مجموع هزینه‌های این پروژه 22 هزار میلیارد تومان می‌شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه در حال حاضر کشور روسیه برای سرمایه‌گذاری و احداث این پروژه اعمال آمادگی کرده، افزود: در کنار تلاش‌ها برای استفاده از منابع خارجی، از سوی وزیر راه و شهرسازی نیز پیگیری‌هایی برای تامین اعتبار از منابع خاص داخل کشور در حال انجام است.
خادمی اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور ایران به مسکو و جلسات مشترک با رئیس جمهور روسیه، تمایل به حضور این کشور در پروژه رشت- آستارا بیشتر بود. به دنبال مذاکرات انجام شده، تیم‌های کارشناس روسی از این مسیر بازدید و مشخصات فنی پروژه را دریافت کردند که قرار شد طی زمان‌بندی یک ماهه نتایج آن را اعلام کنند تا درباره نحوه ساخت به تفاهم برسیم.
به گفته خادمی، روسیه باید نحوه کمک مالی روسیه در این پروژه را مشخص کند که از طریق وام دولتی، سرمایه‌گذاری مشترک یا فاینانس است.
براساس گزارش وزارت راه، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور راه‌آهن رشت- آستارا را یک پروژه کلیدی و راهبردی دانست که شبکه ریلی کشور را تکمیل می‌کند و می‌تواند عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای آینده کشور ما داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه مسیر رشت- آستارا بهترین کریدور حمل‌ونقلی بین جنوب شرق آسیا به سمت اروپای شرقی و روسیه است، جذب بار سنگینی داشته باشد و مقدار زیادی از کالاهایی که بین روسیه و هند یا اروپای شرقی و هند در حال انجام است، جذب کند.
خادمی تاکید کرد: بنابراین احداث این پروژه هم به نفع ایران و هم به نفع حمل‌ونقل بین‌المللی است و هم حمل بین‌المللی کالا را متحول می‌کند و هم می‌تواند زمینه را برای استفاده از خاک ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی بار فراهم کند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: با وجود هزینه 800 میلیون یورویی تکمیل راه‌آهن، معطل روسیه نمی‌مانیم و همزمان در حال پیگیری تامین اعتبار از سایر منابع هستیم.
وی تاکید کرد: راه آهن رشت- آستارا مهم‌ترین پروژه ریلی کشور بوده که تکمیل‌کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند.
انتهای پیام


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لزوم بر تقویت زیر ساخت های آبی کشور

نوسازی بافت های فرسوده یا ساخت خانه های یک طبقه؟

قیمت حامل‌های انرژی تغییر نمی‌کند/ 80 میلیون نفر یارانه می‌گیرند

تمام محصولات مشمول تعرفه آب مجازی نمی شوند

تلاش کمیسیون انرژی برای رفع دغدغه مردم؛ از ریل‌گذاری برای جلوگیری از خاموشی‌ها تا پیگیری مشکلات نیروی انسانی صنعت نفت

هوای تهران برای افراد حساس ناسالم است

بازدید اعضای کمیسیون اجتماعی از شهرستان های هوراند، خداآفرین و کلیبر/پیگیری راه اندازی اورژانس اجتماعی برای این سه شهر

دلیل کمبود آب در کشور؛ نسخه‌های رفع تکلیفی مدیران/ورود جدی کمیسیون انرژی به مسئله آب

کمبود گاز و برق طی سه سال آینده کاهش می یابد

تراز منفی 200 میلیون مترمکعبی کشور در بخش گاز

آیا معامله ارز در خیابان مجاز است؟ / هشدار پلیس به خریداران و فروشندگان ارز

تسریع در روند آسفالت‌ریزی؛ پرونده ویژه شهرداری تهران

خرید نان با کارت نانوا چه زمانی امکان‌پذیر می‌شود؟

قیمت یونولیت؛ همچنان صعودی

وفور گارانتی‌های تقلبی در بازار لوازم خانگی

مذاکره وزیر نفت ایران و ونزوئلا

ایران پیوند دهنده خاورمیانه، آسیا و اروپا

افزایش تخلیه بار در بنادر

قیمت نفت ثابت ماند

گفت‌وگوی وزیران نفت ایران و ونزوئلا/بررسی آخرین تحولات بازار نفت

از حوزه ارتباطات چه خبر؟

در حوزه ارتباطات چه خبر بود؟

در شرایط تغییرات اقلیمی، غلات اصلی را چگونه تولید کنیم؟

ماجرای سوء قصد به معاون وزیر صمت

ماجرای سوء قصد به جان معاون وزیر صمت

© - www.fasletejarat.ir . All Rights Reserved.