وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاحیه فرودگاه گناباد:
امیدواریم راه آهن خاش-چابهار تا پایان سال به بهرهبرداری برسد/عزم مجلس برای حمایت و تقویت پروژههای زیرساختی
گفتگو
بزرگنمايي:
فصل تجارت - وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاحیه فرودگاه گناباد به تامین اعتبارات لازم برای حمایت از پروژه های زیرساختی اشاره کرد و گفت: امید است قطعه خاش-چابهار تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه فرودگاه شهدای گناباد که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت : خط گذرگاه ریلی جنوب -شمال که از چابهار به سرخس ختم می شود یکی از نقاط عطف توسعه منطقه و خراسان رضوی خواهد بود.
وی ادامه داد: راه آهن چابهار – سرخس به طول 1350 کیلومتر در قالب 2 قطعه خط ریلی چابهار- زاهدان و زاهدان – سرخس در حال اجراست، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان است که طی سال گذشته قطعه زاهدان- خاش به بهره برداری رسید و امید است قطعه خاش-چابهار تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد و بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل شود.
بذرپاش افزود: راه آهن چابهار- زاهدان تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت داشته و براساس پیش بینی های سال گذشته اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این خط بالغ بر 500 میلیون دلار است. راه آهن زاهدان- سرخس که در امتداد محور چابهار- زاهدان است، تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلیترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل میسازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می کند. مسئله اصلی این طرح زیرساختی، نیز تامین اعتبارات لازم است که بالغ بر 1.5 میلیارد دلار برآورد میشود، پیش بینی میشود در صورت تامین ضربتی منابع محور چابهار-زاهدان-سرخس، این محور تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی سران منطقه منتظر تکمیل کریدورهای ریلی ایران هستند و عزم مجلس نیز برای حمایت و تقویت این پروژهها جزم است.
بذرپاش تصریح کرد: همچنین توافقات و پروژههای مختلفی که با کشورهای مختلف انجام میشود پیرو همین موضوع است.
این وزیر دولت سیزدهم در ادامه گفت: اگر بگوییم موقعیت جغرافیایی و سیاسی ما بیش از نفت یا حداقل معادل نفت برای ایران درآمد خواهد داشت کلامی به گزاف نگفته ایم لذا یکی از اولویتهای اصلی دولت همین توسعه خطوط ترانزیت و گذرگاههای تجاری از مسیر ایران است.
وی به عزم وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل زیرساختهای حمل و نقلی خراسان رضوی اشاره و اضافه کرد: آغاز به کار فرودگاه گناباد و اتصال آن به گذرگاه ریلی چابهار - مشهد- سرخس، نقطه عطفی برای توسعه منطقه است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: نمی توان حرف از رشد و شکوفایی زد اما به موازات آن زیر ساختهای حمل و نقلی را فراهم نکرد و احداث فرودگاه گناباد یکی از همان زیرساختهای توسعه در منطقه است.
تکمیل راههای استان خراسان رضوی نیازمند توجه دولت و مجلس است
یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی نیز افزود: راههای موجود در استان کیفیت مناسبی ندارد و 2 هزار کیلومتر راه در دست بازسازی است اما این مقدار کفایت نمی کند.
وی اضافه کرد: شرق کشور نزدیکترین فاصله به گذرگاه شمال - جنوب است، ریل چابهار- اینچه برون در توسعه اقتصادی و در توسعه شرق کشور به خصوص منطقه دوغارون و سرخس بسیار موثر است و تکمیل راه آهن شرق کشور در توسعه مناطق شرقی می تواند اثرگذار باشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: هم اینک تمام راههای استان نظیر مسیر تربت حیدریه، سنگان، خواف، راه ترانزیتی دوغارون و گناباد، فریمان سرخس و درگز سالهاست که تکمیل نشده و ناقص است و در تکمیل شبکه هم دچار چالش و مشکل هستیم.
نظری از دولت و مجلس خواست در برنامه هفتم توسعه به شرق کشور توجه ویژه ای کنند تا خراسان رضوی در بخشهای راه، ریل و زیرساختهای هوایی و فرودگاهی به توسعه لازم برسد.
وجود چالش در بخش انرژی
استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به مشکلات بخش انرژی نیز گفت: طرح های انتقال آب به کندی پیش می رود و برای اجرای طرحهای انتقال چندین ماه است معطل گرفتن مجوز هستیم.
نظری افزود: در بخش سوخت مایع و گاز نیز دچار مشکل هستیم و خطوط انتقال در این دو بخش مدت زیادی است که ناقص است و خط 11 انتقال گاز باید به سرعت تکمیل شود.
وی اضافه کرد: در بخش انرژی اگر مردم قانع نبودند و مسوولان مدیریت نمی کردند در زمستان پارسال دچار چالش جدی از نظر تامین گاز بودیم، همچنین انتقال گازوئیل به نیروگاهها با تانکر انجام می شود و اجرای خط انتقال سالهاست که روی زمین مانده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: سال گذشته واحدهای تولیدی به دلیل قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان دچار تعطیلی شدند، شعار امسال "رشد تولید" است و باید با اقدام جهادی به سمت رفع این مشکلات و ممانعت از تکرار آن حرکت کرد./
پایان پیام