توقعات اصولی از رئیس سازمان بورس اقتصادی

توقعات اصولی از رئیس سازمان بورس

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - در روزهای اخیر و با مستقر شدن دولت جدید، زمزمه‌‌‌هایی از تغییر در مدیریت ارکان بازار سرمایه، از مدیران ارشد سازمان بورس تا مدیران بورس‌ها و نهادهای مالی وابسته به دولت، به گوش می‌رسد. با مرور تاریخچه تغییرات دولت‌ها و تغییرات تبعی آن در سازمان‌های مختلف دولتی یا نهادهای عمومی غیردولتی (ازجمله سازمان بورس و اوراق بهادار) به‌خوبی متوجه می‌شویم که لزوما هر تغییری باعث بهتر شدن شرایط نشده است. بنابراین علت این موضوع را نباید در شخصیت مدیران، بلکه باید در نگاه استراتژیک این اشخاص بیابیم.
علیرضا توکلی کاشی، تحلیلگر ارشد مالی:
در کشورهای پیشرفته، کار اصلی بدنه حاکمیت، مقررات‌‌‌گذاری است، به نحوی که آحاد جامعه بر مبنای آن مقررات رفتار خود را تنظیم کنند. مهم‌ترین مشخصه مقررات، ثبات و پایداری آنها در طول زمان است؛ به این معنا که مقررات در بازه زمانی بسیار طولانی ثابت بوده‌‌‌ و در گذر زمان کامل‌تر شده‌اند. اگر در جایی هم نیاز به تغییر مقررات بوده، این مقررات با دقت و وسواس ویژه‌ای طراحی شده و پس از اخذ نظر از کارشناسان و نهادهای مستقل، تصویب شده‌اند. با این حال بسته به نوع آن مقررات، همواره فرجه‌ای به ذی‌نفعان داده شده است تا خود را با مقررات جدید تطبیق دهند و سپس قانون لازم‌الاجرا شده است. به همین دلیل است که گاهی می‌شنویم فلان قانون در اتحادیه اروپا تصویب شده است و اجرای آن دو یا پنج‌سال آینده لازم‌الاجرا خواهد بود. چنین سیاست‌هایی سبب ثبات اقتصادی و افزایش پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد می‌شود.
اما در ایران نه‌تنها برای برخی فعالیت‌ها مقررات نداریم، بلکه برای بخشی هم که مقررات داریم، مشاهده می‌کنیم که این مقررات دائم در حال تغییرند. کافی است نگاهی به حجم بخشنامه‌های متعدد وزارت صمت، بانک‌مرکزی، سازمان بورس و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مقررات‌گذار بیندازیم. طبیعی است در چنین نظام حکمرانی که مقررات دارای طول عمر کوتاهی هستند، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کاهش یافته و هیچ فعال اقتصادی نمی‌تواند برای بلندمدت تصمیم‌گیری کند. به موارد فوق، ضعف مقررات، شامل نبود برخی مقررات یا مبهم بودن متن مقررات و برداشت سلیقه‌ای از متن آن را هم اضافه کنید.
از مصادیق نبود مقررات در بازار سرمایه می‌توانیم به نبود مقررات نحوه تغییر دامنه نوسان اشاره کنیم. به دلیل فقدان چنین مقرراتی، نهاد ناظر مجبور می‌شود بسته به شرایط بازار و متناسب با قدرت ذی‌نفعان (بخوانید ذی‌نفوذان)، دامنه نوسان را دائما کم یا زیاد کند. در این بین حتی نوآوری‌هایی هم خلق می‌شوند؛ همچون دامنه نوسان نامتقارن یا دامنه نوسان وابسته به P/E یا حجم مبنا. از مصادیق ابهام در مقررات می‌توان به مراحل صدور مجوز تاسیس انواع نهادهای مالی اشاره کرد که به‌رغم وجود دستورالعمل مشخص، اما به دلیل ابهام یا اختیارات گسترده‌ای که به نهاد صادرکننده مجوز داده شده است، آن نهاد، کاملا به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌کند. به‌عنوان مثال، بانک مرکزی با برداشت بسیار محدود از قانون برنامه، فعالیت‌های توسعه‌ای نهادهای مالی وابسته به بانک‌ها را متوقف کرده است یا در جای دیگر به‌رغم سخت‌گیری در رعایت نرخ‌های غیر‌واقعی بر شبکه بانکی (نرخ 20درصد در شرایط تورم بالای 40درصد در سال‌های 1397 تا 1399)، به‌یکباره و یک‌شبه نرخ‌ها را تا 30درصد افزایش می‌دهد! مشابه همین برخورد سلیقه‌‌‌ای را در اعطای مجوز نهادهای مالی و همچنین نحوه برخورد ناظران بورس در تایید یا ابطال معاملات بورس‌ها نیز شاهد هستیم.
به‌طور خلاصه از رئیس محترم سازمان بورس انتظار داریم:
1.از همکاران محترم سازمان در همه حوزه‌ها درخواست کند به نحوی مقررات را تدوین کنند که این مقررات حداقل برای پنج‌سال تغییر نکنند.
2.پس از تدوین هر مقرراتی، نظرات متخصصان و نهادهای مستقل اخذ و همگی به صورت رسمی منتشر شوند و نهایتا بر مبنای آن نظرات و با بحث و گفت‌وگو میان ایشان مقررات نهایی مصوب شوند.
3. برای اجرای هر مقرراتی، مهلت مناسبی بین یک‌ماه تا 6ماه پس از انتشار و ابلاغ رسمی به فعالان داده شود و سپس اجرای آن لازم‌الاجرا شود.
4.در متن مقررات برای همه حالات خاص و فورس‌ماژور (مثل نوسانات شدید شاخص بورس به‌دنبال وقایع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت) تکالیف مشخصی تعیین شود (به‌عنوان مثال، در صورت نوسان شاخص کل هم‌وزن بیش از 4درصد در هر دو جهت مثبت یا منفی در هر لحظه از ساعات معاملاتی، معاملات تا پایان همان روز متوقف شده و سپس دامنه نوسان به مدت یک‌هفته، حداقل دوبرابر شود و در صورت وقوع مجدد نوسان شاخص کل هم‌وزن بیش از 8درصد، معاملات به مدت یک‌روز کاری متوقف شود و مجددا دامنه نوسان به چهاربرابر حالت عادی افزایش یابد).
5.مقررات به نحوی نوشته شوند که همه ذی‌نفعان برداشت یکسانی از آن داشته باشند و جای هرگونه برداشت شخصی از متن قانون متوقف شود تا بدینوسیله شبهه رفتار تبعیض‌آمیز توسط سازمان و کارشناسانش رفع شود.
6.در خصوص موضوعات پیچیده همچون معاملات برمبنای اطلاعات نهانی یا تبانی در انجام معاملات یا قصور در افشای اطلاعات که نیاز به دانش، اطلاعات، تحقیقات و تجربیات عمیق دارد، از ظرفیت نهادهای مستقل همچون بدنه کارشناسی کانون‌ها و کارشناسان مستقل و باتجربه استفاده شود و این موضوع به تفصیل در متن مقررات گنجانده شود.
7. از ورود به موضوعات جانبی همچون دخالت در انجام معاملات با هدف کنترل شاخص، مداخله در تصمیمات سایر سازمان‌های رگولاتور (همچون بانک مرکزی و وزارت صمت و نفت و... در زمینه نرخ بهره، نرخ خوراک و انواع تعرفه‌ها) خودداری کرده و از طرف دیگر از دخالت سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی در فرآیندهای بازار سرمایه ممانعت به عمل آورند.
نه‌تنها از سازمان بورس و به طور مشخص رئیس آن انتظار داریم که به این موضوعات توجه داشته و آنها را رعایت کند، بلکه توقع داریم که برای اجرای این قواعد بر کلیه نهادهای زیرمجموعه ازجمله بورس‌ها، کارگزاری‌ها، سبدگردان‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه نیز نظارت داشته باشد.
منبع: دنیای اقتصاد
لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?78237


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

معابر منطقه 13 تهران هوشمند می‌شود

حقابه بخش کشاورزی 40 میلیارد مترمکعب کاهش داده شده است

شاخص بورس در چند قدمی کانال 3 میلیون واحدی ایستاد

تامین یک میلیارد و 926 میلیون دلار ارز برای واردات

راهی برای فرار از خاموشی

شرکت خانه‌سازی متولی ساخت 300 هزار خانه برای کارگران شد

اتابک: وزارت صمت در ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدامات جدی داشته است

سرمایه‌گذاری برای تولید؛ روندها و راهکارها

تخلفات گسترده در نانوایی‌ها؛ از کم‌فروشی تا فساد ناشی از یارانه آرد

با طرحی که در حوزه مصرف برق خواهیم داشت، وضعیت خیلی بهتر خواهدشد

کاهش 15 درصدی قیمت بلیت هواپیما با اقدامات نظارتی

هشدار نماینده قم به وزیر راه و شهرسازی

اقدامات جدی وزارت صمت در زمینه ساخت نیروگاه ها و انرژی های تجدید پذیر

صنایع خوزستان قلب تپنده تولید و اقتصاد کشور هستند

اعطای تسهیلات به محصولات رونمایی شده در بخش پیشگامان اینوتکس

منطقه 6 تهران به مسیر «سرزندگی» متصل می‌شود

بزرگراه‌های منطقه 2 به فرش گل مزین شد

رفیع زاده: جابجایی ساعت رسمی می‌تواند به بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک کند

برگزاری جلسه مجمع تشخیص مصلحت درباره پیوستن ایران به CFT

هشدار سازمان بازرسی به وزارت راه و شهرسازی در راستای حمایت از مستاجران

اقتصاد در رکود؛ جذب نیروی کار افت کرد

حمایت منطقی از بخش خصوصی کلید حل مشکلات

کاهش 30 درصدی تولید گندم در خراسان جنوبی

کریمیان: قانون کوله‌بری و ملوانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

کالاهای وارداتی باید با دلار 70 هزار تومانی به دست مردم برسد؛ نه بیشتر

آگهی ها

  • تریبون مردم
  • خبرنگار افتخاری و شهروند خبرنگار
  • رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری فصل تجارت

پیوندهای وب گردی

© - www.fasletejarat.ir . All Rights Reserved.