اقتصاد ایران و اهمیت کریدورها اقتصادی

اقتصاد ایران و اهمیت کریدورها

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - اهمیت کریدور شمال-جنوب به عنوان یک شبکه ‌حمل‌ونقل استراتژیک به منظور تسهیل تجارت و ترانزیت میان هند، ایران، آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه مورد توجه قرار گرفته است.
پیمان سنندجی
اهمیت کریدور شمال-جنوب به عنوان یک شبکه ‌حمل‌ونقل استراتژیک به منظور تسهیل تجارت و ترانزیت میان هند، ایران، آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه مورد توجه قرار گرفته است. این کریدور، بنادر مهم در خلیج فارس را با بنادر دریای خزر متصل می‌کند و به این وسیله دسترسی به بازارهای آسیا و اروپا را افزایش ‌می‌دهد. این کریدور در عین حال، اتصالات میان بنادر را افزایش داده و منجر به کاهش زمان و هزینه ترانزیت میان آسیا و اروپا ‌می‌شود. چنانکه‌ با استفاده از کریدور شمال-جنوب که به عنوان جایگزین مسیرهای سنتی مانند کانال سوئز تلقی می‌شود، هزینه ‌حمل‌ونقل 30 درصد ارزان‌تر و مسیرها 40 درصد کوتاه‌تر ‌می‌شود. در این میان ایران، به عنوان پل ارتباطی برای تجارت میان کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا و سایر مناطق، نقش معناداری در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب ایفا می‌کند و حضور فعالانه ایران در مسیر کریدور ‌می‌تواند کشور ما را به یک بازیگر کلیدی در یکپارچگی و چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌ای تبدیل کند.
چنانچه از بیان فرصت‌هایی نظیر ورود به بازارهای جدید، دسترسی به بنادر، دسترسی به ‌حمل‌ونقل چندوجهی، تقویت روابط چندجانبه و جذب سرمایه‌گذاری خارجی که این کریدور می‌تواند برای ایران فعال کند، بگذریم، توجه به رفع محدودیت‌های مالی و زیرساختی که به پویایی این کریدور منتهی می‌شود نیز بسیار حایز اهمیت است.‌ این یک کریدور ‌حمل‌ونقلی چندوجهی است که شامل بخش‌های ریل، جاده و مسیرهای دریایی می‌شود و‌ از کشورهای متعددی هم عبور ‌می‌کند. در چنین شرایطی، از دست دادن یکی از مسیرها که می‌تواند در قالب بخش ریلی نیمه تمام نیز ظاهر شود، مسیر ‌حمل‌ونقل را به‌طور کلی مختل می‌کند. بنابراین نکته‌ای که پیش از این نیز مورد اشاره قرار گرفت، ضرورت تمرکز بر تامین منابع مالی و توسعه زیرساخت‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های این کریدور است. در سفر هیات ایرانی به ارمنستان، دو طرف نسبت به انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک به توافقاتی دست یافتند که قسمی از این توافقات می‌تواند معطوف به توسعه بخشی از زیرساخت‌ها در کریدور شمال- جنوب باشد. آن هم در شرایطی که گفته می‌شود، بیش از 100 پروژه سرمایه‌گذاری با سرمایه بیش از 38 میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های در حال اجرا یا اجرا نشده این کریدور تا سال 2030 مورد نیاز است. به هر روی، ایران به دلیل موقعیت استراتژیکی که در کریدور ‌حمل‌ونقل شمال-جنوب دارد، نه‌تنها می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی خود را توسعه ببخشد، بلکه به عنوان بازیگر اصلی در صحنه تقویت تجارت اوراسیا و بازارهای جهانی می‌تواند تجارت منطقه را نیز متحول کند.
منبع: تعادل
لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?78519


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

جزییات تصادف مرگبار در مسیر غرب به شرق بزرگراه شهید بابایی

11 میلیارد دلار تراز تجاری منفی در بخش کشاورزی داریم

برخورد انضباطی با متخلفان عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس

تفاهم‌نامه توسعه همکاری بانک صادرات ایران و بیمه کوثر امضا شد

دستورالعمل اسقاط وسائط نقلیه فرسوده منتشر شد

ابزار قیمت، ناترازی ها را به تعادل می رساند

پارکینگ زیر سطحی محله جوادیه فروردین 1404 به بهره‌برداری می‌رسد

از تکذیب گرانی بنزین تا نصب مولد خورشیدی برای پرمصرف‌ها

درخواست نمایندگان شورای عالی استان‌ها درباره رفع فیلترینگ و بهبود وضعیت آنتن‌دهی‌ها

سایه غفلت بر سر اکتشاف معادن

برنامه آموزش جامع «کارآفرینی شتاب‌دهنده به جوانان» تدوین می‌شود

قیمت طلای جهانی امروز 17 آبان؛ هر اونس 2663 دلار و 2 سنت

تجهیزات غیرمجاز تولید رمزارز باید به صورت کامل امحا شوند

نروژ بهترین اقتصاد جهان شد

نرخ ارزهای مبادله‌ای امروز 17 آبان/ دلار نیما ثابت ماند

نجات 5 خدمه لنج باری

معتمدی زاده: نباید رفع فیلترینگ بزرگ نمایی شود

«اوپن‌ای‌آی» دامنه Chat.com را خرید

کسب رتبه برتر آذربایجان شرقی در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها

اولین پیام «هدهد» ارسال شد

بهبود حافظه با واقعیت مجازی و تحریک عمقی مغز

اعلام زمان پرتاب ششمین پرتاب موشک «استارشیپ»

احداث شهرک گلخانه‌ای حمیدیه برای یکهزار جوان بومی شغل ایجاد می‌کند

لزوم وجود حکمرانی قانومند در مساله فیلترینگ/ عزم دولت جدی است

برگزاری آفلاین انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی میزان مشارکت را کاهش می‌دهد

© - www.fasletejarat.ir . All Rights Reserved.