نحوه تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر شمار خودرو اقتصاد کلان

نحوه تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر شمار خودرو

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - دستکاری کیلومتر کارکرد خودرو یکی از شیوه‌های رایج برای گران‌تر فروختن خودرو‌های کار کرده است که در صورت عدم تشخیص کارکرد واقعی، خریداران به هنگام خرید قیمتی بالاتر از آن چه که باید، برای یک خودرو کارکرده پرداخت می‌کنند.

به گزارش فصل تجارت، تعدادی از باتری ساز‌ها قادر به انجام این کار بوده و در قبال دریافت مبلغی اندک (زیر 500 هزار تومان)، اقدام به این کار خلاف می‌نمایند و برای برخی از آن‌ها، این کار حتی یک منبع درآمد مستمر محسوب می‌شود. در نتیجه این کاهش کارکرد، علاوه بر آن که مشتری ماشین را گران‌تر از ارزش واقعی خود می‌خرد بلکه هزینه‌های نگهداری خودرو نیز بالاتر از حد انتظار خواهد بود. البته این فعالیت غیرمجاز تنها در ایران رایج نیست، بلکه در کشور آلمان و در شهر مونیخ، در حدود 30 درصد خودرو‌ها و در بلژیک این عدد در حدود 8.6 درصد از خودرو‌های دست دوم است!
روش‌های مختلفی برای تشخیص میزان کارکرده خودرو وجود دارد نظیر چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و. اما باید توجه داشت که تعیین میزان دقیق کارکرد خودرو عملا امکانپذیر نیست.
حتی برای خودرو‌های مجهز به ECU که کارکرد برخی از آن‌ها با دیاگ قابل تشخیص است، روش‌هایی وجود دارد که کارکرد خودرو تغییر داده می‌شود بدون آن که آب از آب تکان خورده و دیاگ متوجه شود.
تشخیص کارکرد واقعی از روی ظاهر خودرو
ظاهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر می‌دهد. می‌توانید با بررسی اینکه پدال گاز و فرمان چقدر سائیدگی دارند، یا این که رادیاتور خودرو و رو دری در چه وضعیتی هستند، آن را بررسی کنید که این موضوع تا حد زیادی به تجربه شما در خرید و فروش خودرو بستگی دارد.
البته تمام این موارد به راحتی توسط یک دلال خبره قابل تعویض هستند. با استفاده از کارشناسی مجرب دو مورد را که معمولا توسط دلالان تعویض نمی‌شود، چک نمایید:
- رادیاتور خودرو برای خودرو‌های با کارکرد بالا
- دیسک ترمز برای خودرو‌های با کارکرد پایین
فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و ... اندکی افزایش می‌یابد و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد نشان از کارکرد بالای خودرو دارد. اگر رادیاتور خودرویی را چک نموده و متوجه فاصله‌های غیرمنطقی شدید، باید به این احتمال قوی را بدهید که کیلومتر خودرو دستکاری شده است. شایان ذکر است از آنجا که رادیاتور خودرو تقریبا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌گردد، تعویض زودتر آن نیز محل سوال بوده و باید به هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه نمود.
چک نمودن دیسک ترمز بیشتر برای خودرو‌های با کارکرد کم قابل استفاده است. دیسکی که حدودا بالای 60 تا 70 هزار کیلومتر کار کرده است دارای لبه‌های تیزی خواهد بود، اما برای کیلومتراژ پایین نظیر 20، 30 و 40 هزار کیلومتر، وجود تیزی در لبه دیسک امری کاملا غیرعادی بوده و حکایت از دستکاری شدن کیلومتراژ خودرو دارد.
انتهای پیام/



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

واردات خودرو به کجا رسید؟

تورم منطقه یورو صعود کرد

سراب ارزانی زمین شهرها

جزئیات طرح مالیات برمجموع درآمد اشخاص حقیقی اعلام شد

ریزش تاریخی یورو

اکوسیستم فناوری زیر تیغ محدودیت‌های اینترنتی

موشکافی چالش نورداستریم؛ از ابهام تا واقعیت

آمریکا در وضعیت اضطراری

مطالبه توسعه تجارت ازسیاستگذار

بیانیه‌‌ تبیینی وزارت اطلاعات درباره حوادث اخیر کشور

بایدها و نبایدهای حکمرانی اقتصادی

دو سناریوی یک تحریم

راز حراج لوکس‌های دپویی

دو دیدگاه درباره انقلاب صنعتی

103هزار کیلومتر اوکراین به نام روسیه

جولان تورم در کدام استان‌ها؟

قاره آفریقا به سمت 6 ابر رویداد

شکل یا محتوا؛ مساله این است!

درس‌گرفتن از تجربیات سیاستی

ادامه رشد درآمدهای مالیاتی با وجود کاهش 5 درصدی مالیات تولید

وزیر اقتصاد: ادامه برخورد با تخلفات بانک‌ها در موضوع تضامین بانکی

ورود هند به کشورهای عمده واردکننده کالا از ایران

پیگیری و رسیدگی به مشکلات اقتصادی مناطق محروم موجب افزایش امید و اعتماد مردم می شود

پروژه های شهری که قابلیت درآمدزایی و اشتغال آفرینی دارند در اولویت شهرداران باشد

کارمزد وام های 10 میلیون تومانی در بانک های قرض الحسنه به زودی صفر می شود

فصل تجارت سایت خبری تحلیلی اقتصاد

© - www.fasletejarat.ir . All Rights Reserved.