نخریدن آپشن‌های گران‌ قیمتی که گران تمام شد! کار و تعاون

نخریدن آپشن‌های گران‌ قیمتی که گران تمام شد!

  بزرگنمايي:

فصل تجارت - به تازگی گزارش‌های جدیدی از سوی نیویورک تایمز و رویترز منتشر شده که نشان می‌دهد علت سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس در چندماه گذشته، نخریدن آپشن‌های گران‌قیمت توسط ایرلاین‌های مذکور بوده است.

تقریباً یک ماه پیش بود که یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 مکس فقط 13 دقیقه بعد از بلند شدن از زمین که به سمت نایروبی پایتخت کنیا در حال پرواز بود سقوط کرد و تمامی 157 سرنشین آن کشته شدند.
با این که در روزهای اولیه بعد از سقوط هنوز علت حادثه و چند و چون آن مشخص نشده بود بسیاری از ایرلاین‌ها در سراسر جهان پرواز و فعالیت آن را متوقف اعلام کرده و بسیاری از رسانه‌ها نیز از نقص فنی و مشکلی در نرم افزار موجود در بوئینگ 737 سخن گفته و خبر دادند.
این دومین سقوطی بود که در چند ماه گذشته برای این مدل خاص از هواپیمای بوئینگ رخ می‌داد و بسیاری از کارشناسان و متخصصان را بر این فرضیه وا می‌داشت تا شباهت میان این دو سقوط را کشف کرده و به برطرف کردن آن بپردازند.
تقریباً در آبان ماه گذشته بود که یک فروند دیگر از هواپیمای مذکور فعال در ایرلاین لیون‌ایر اندونزی نیز تنها چند دقیقه بعد از بلند شدن از باند فرودگاه جاکارتا در آب‌های سواحل شرقی این کشور سقوط کرد و تمامی 189 مسافر و سرنشین آن ناپدید و کشته شدند.
این امر سهام این غول هواپیماسازی آمریکایی را به شدت ساقط کرده و نام و آوازه این شرکت بزرگ هواپیماسازی را زیر سوال برده است؛ به گونه‌ای که بسیاری از ایرلاین‌ها در سراسر جهان پرواز و فعالیت این نوع خاص از هواپیما را به حالت تعلیق درآورده و تا اطلاع ثانوی و حداقل تا زمانی که علت حادثه هوایی و سکوت مرگبار بوئینگ 737 مشخص و اعلام شود، پرواز آن را متوقف کردند.
بررسی‌های متعددی از سوی نهادهای مختلف، بوئینگ و سازمان هوانوردی فدرال آمریکا صورت گرفته است که نتایج آن نشان می‌دهد علاوه بر شباهت‌های آشکاری که در سقوط این دو فروند هواپیما وجود داشته است، علت جهت‌گیری غیر قابل کنترل دماغه و نوک هواپیما به سمت پایین و شروع سقوط، عدم خریداری و نصب آپشن و قابلیت‌های گران قیمتی بوده که توسط ایرلاین و شرکت‌های هواپیمایی مذکور انجام نشده است.
پیش‌تر نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می‌داد که سیستم نرم افزاری جدید با سنسورهای پیشرفته در نوک دماغه جت به‌کار برده شده، که در واقع علت اصلی سقوط آن شده است.
این بدان معناست که سنسورهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به دلیل مشکلات نرم‌افزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مرکزی هواپیما مخابره کرده و این بدان معناست حتی در زمانی که خلبان کنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودکار و اتوماتیک) می‌گذارد، این سنسورهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین می‌کشانند و این امر موجب می‌شود کنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط کند.
همین امر موجب شد که اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شرکت بوئینگ را لغو کند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه کند تا این غول هواپیماسازی از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.
اما حالا گزارش‌های جدیدی از سوی رسانه‌های مختلف نظیر نیویورک تایمز و رویترز منتشر شده که دلیل آن را دو آپشن و قابلیت امنیتی مهم دانسته و اعلام کرده‌ اند که بسیاری از ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی اعم از لیون‌ایر اندونزی و اتیوپیا ایرلاینز به علت قیمت بالا آن را خریداری و نصب نکرده‌ اند .
گفته می‌شود آپشن های مذکور که به نظر می‌رسد بوئینگ آنها را با قیمت بالایی به صورت جداگانه فروخته و در اختیار ایرلاین‌های مختلف گذاشته، به خلبانان در شرایط اضطراری کمک می‌کند که در صورت مشاهده چراغ ناهمخوانی و تشخیص عدم هماهنگی میان اطلاعات دریافتی از سنسورهای مختلف، کنترل بیشتر و به موقع تری برای هدایت هواپیما به سمت روبرو و مستقیم و جلوگیری از شیرجه مرگبار و سقوط داشته باشند.
علت سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس در مدت اخیر، خطای یکی از حسگرهای موجود در دماغه جت بوده که با اعلام وضعیت واماندگی هواپیما، باعث شده سیستم ضد واماندگی فعال شود و با پایین آوردن نوک هواپیما موجب سقوط و کشته شدن خیل عظیمی از سرنشینان شد.
حالا به نظر می‌رسد در صورت تأیید صحت این گزارش‌ها و نتایج، بوئینگ مجبور خواهد شد قابلیت و آپشن ‌ های مذکور را به صورت رایگان و پیش فرض بر روی تمامی هواپیماهای خریداری شده و در حال تولید خود نصب و تعبیه کند تا بدین ترتیب از تکرار این سوانح دلخراش هوایی جلوگیری کند.
انتهای پیام



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ارزش لیر بازهم سقوط کرد

صادرات تایر آزاد شد

2 شعبه بانک در اغتشاشات روزهای گذشته سرقت شدند

افت بی سابقه ارزش یورو در 20 سال گذشته

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات حوزه مسکن همکاری نمی‌کنند

ادامه طرح ویژه جابجایی زائران رضوی

کاهش 8.2 درصدی تردد برون شهری

عرضه 2 تن سبد زعفران در بورس کالا

ابعاد استاندارد نیمکت پارکی دست دوم

قیمت نفت کمی بالارفت/ برنت 86 دلارو 32 سنت

دفاع مقدس نمودار مجموعه ای از بالاترین افتخارات بشری است

بانک ها عامل کسب منفعت برای عده ای خاص و ایجاد تورم در اقتصاد

وعده قابل تامل شهردار تهران برای ایجاد 100 میدان و بازارچه میوه

وداع با بازیگر مولف

خودرو در پسا قرعه‌کشی

دیدار اسلامی و گروسی در وین

شایعه کودتا در چین

بورس در دام التهاب

شهرک‌های مسکونی در جنوب تهران ساخته می‌شود

اجتماع امت در انقلاب

علائم پاندمی رکود تورمی

بازگشت فاشیست‌ها

نسخه درمان اقتصاد ناامن

کارنامه نیمسال اول دلار

ابزار مدیران در عبور از بحران

فصل تجارت سایت خبری تحلیلی اقتصاد

© - www.fasletejarat.ir . All Rights Reserved.