فصل تجارت - پژوهشگران دریافتند که واکنش افراد به رژیمهای کمکربوهیدرات و پرچرب، به عوامل ژنتیکی آنها بستگی دارد. افرادی که استعداد ژنتیکی بالاتری برای کلسترول بالا دارند، با مصرف چربیهای جامد در این رژیمها، شاهد افزایش چشمگیر کلسترول بد خود هستند.
نورنیوز- گروه اجتماعی: پژوهشگران دانشگاه استنفورد با بررسی دادههای بیش از 400 نفر دریافتند که واکنش افراد به رژیمهای کمکربوهیدرات و پرچرب، تحتتأثیر ژنتیک آنها قرار دارد. این یافتهها که در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا (NUTRITION 2026) ارائه شده، نشان میدهد که برخی افراد به دلیل ساختار ژنتیکی خود، نسبت به افزایش کلسترول ناشی از چربیهای جامد، بهویژه در رژیمهای کمکربوهیدرات، حساستر هستند. این یافتهها میتواند به ارائه برنامههای غذایی شخصیسازیشده کمک کند.
رژیمهای کمکربوهیدرات معمولاً حاوی مقدار زیادی چربیهای جامد (مانند کره، گوشتهای چرب و فرآوریشده) هستند که میتوانند کلسترول بد (نوعی چربی مضر در خون) را افزایش دهند. این مطالعه نشان میدهد که عوامل ژنتیکی میتوانند تعیین کنند که هر فرد چه واکنشی به این چربیها نشان میدهد. به همین دلیل، دو نفر ممکن است یک رژیم غذایی مشابه را دنبال کنند، اما به نتایج بسیار متفاوتی برسند.
دکتر الکسا باراد (Alexa Barad)، پژوهشگر دانشگاه استنفورد، توضیح میدهد: برخی افراد به دلیل ساختار ژنتیکی خود، نسبت به افزایش کلسترول ناشی از چربیهای جامد، بهویژه در رژیمهای کمکربوهیدرات، حساستر هستند. این موضوع نشان میدهد که واکنش افراد به رژیم غذایی واقعاً متفاوت است و نباید یک نسخه غذایی را برای همه تجویز کرد.
چگونه این نتیجه به دست آمد؟
پژوهشگران از دادههای یک مطالعه بزرگ استفاده کردند که در آن بیش از 600 بزرگسال به مدت یک سال از یک رژیم کمکربوهیدرات سالم یا یک رژیم کمچرب سالم پیروی کردند. در مطالعه جدید، محققان روی 431 نفر از این شرکتکنندگان که اطلاعات ژنتیکی آنها در دسترس بود، تمرکز کردند. آنها ارتباط بین ساختار ژنتیکی، میزان مصرف چربیهای جامد و تغییرات کلسترول بد را بررسی کردند.
نتایج نشان داد که در میان افرادی که رژیم کمکربوهیدرات را دنبال میکردند، کسانی که استعداد ژنتیکی بیشتری برای کلسترول بد بالا داشتند، با مصرف چربیهای جامد، افزایش بیشتری در کلسترول خود تجربه کردند؛ اما این رابطه در میان افرادی که رژیم کمچرب داشتند، دیده نشد.
نمره ژنتیکی؛ راهنمایی برای انتخاب رژیم غذایی
پژوهشگران با ترکیب اطلاعات هزاران تغییر ژنتیکی، یک نمره ژنتیکی برای هر فرد محاسبه کردند که نشان میدهد آیا استعداد ذاتی برای کلسترول پایینتر یا بالاتر دارد یا خیر. باراد میگوید: چنین نمراتی میتوانند به پزشکان کمک کنند تا بیمارانی را که احتمالاً به رژیم کمکربوهیدرات واکنش نامطلوب نشان میدهند، شناسایی کنند.
باراد تأکید میکند که برای بهرهگیری از این یافتهها نیازی به آزمایش ژنتیک نیست. او میگوید: واکنش افراد به تغییرات رژیم غذایی متفاوت است، بنابراین مهم است که افراد به جای اینکه فرض کنند یک الگوی غذایی خاص برای همه نتیجه یکسانی دارد، وضعیت بدن خود را بررسی کنند.
او همچنین توصیه میکند که افرادی که رژیم کمکربوهیدرات را ترجیح میدهند، به جای چربیهای جامد مانند کره و گوشتهای چرب، از چربیهای مفید مانند مغزها، دانهها، روغن زیتون و آووکادو استفاده کنند تا احتمال افزایش کلسترول را کاهش دهند.
پژوهشگران برای تأیید این یافتهها و تعمیم آن به جمعیتهای متنوعتر، به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.